De vraag
Nachtmerries sinds een operatie
Twee jaar geleden heb ik een ingrijpende operatie gehad. Sindsdien heb ik bijna elke nacht nachtmerries. Ik word angstig wakker van flarden van angst en paniek, maar kan me niet herinneren wat ik precies gedroomd heb. Hoe kom ik hier vanaf?

Het advies
Expert
Jaap Lancee
Slapen en dromen
Nachtmerries zijn zeer negatieve dromen waarbij er een duidelijke herinnering aan het verhaal is. Het is dus niet helemaal zeker of jij nachtmerries hebt, of dat het gaat om paniek in de nacht (nachtterreur) of iets anders.
Het komt in elk geval wel vaker voor dat nachtmerries ontstaan nadat mensen een ingrijpende gebeurtenis meemaken. Die gebeurtenis maakt veel indruk en waar je overdag mee bezig bent, komt vaak terug in je dromen. Dat is heel vervelend omdat je zo elke nacht weer met die nare situatie en gevoelens wordt geconfronteerd.
De meest effectieve behandeling voor nachtmerries heet ‘Imaginatie en veranderen’. Daarbij bedenk je een nieuw, beter einde voor je nachtmerries. Hierbij kan alles.
Wil je dat mensen anders met je omgaan? Dan regel je dat. Wil je juist dat Superman je komt helpen? Ook dat kan. Vlieg je liever naar een andere plek op de planeet? Gewoon doen. Zolang het voor jou goed voelt. De nachtmerrie met het nieuwe verhaal ga je dan overdag inbeelden.
Zoals gezegd: voordat je hiermee aan de slag kunt, is het belangrijk om eerst goed uit te zoeken of het inderdaad om nachtmerries gaat of dat er wat anders aan de hand is. Dit kan bijvoorbeeld samen met je huisarts of via een slaapcentrum.