De vraag
Reacties van anderen maken me onzeker
Geachte mevrouw Dijk,
Ik heb het volgende probleem: ik heb een psychiatrische stoornis en ik werk daardoor sinds een aantal jaren binnen de sociale werkvoorziening. Vroeger was ik verpleegkundige.
Ik merk dat ik de laatste tijd meer aan mezelf begin te twijfelen in sociale situaties, met name groepen. Dit is vooral ontstaan nadat ik regelmatig kritiek op mijn uitstraling of uiterlijk heb gekregen.
Vroeger zag ik er leuk uit, maar tegenwoordig schijn ik streng of soms angstig te kijken. Door de opmerkingen gaat mijn eigenwaarde omlaag, waardoor ik neig naar vermijding. Soms gebeurt er misschien niet eens iets maar denk ik dat er iets gebeurt. Ik heb een betrekkingswaan gekregen, terwijl ik me heus wel besef dat niet alles om mij draait.
Hoe leer ik om minder last te hebben van opmerkingen, en kan ik een wat zekerder uitstraling krijgen? Ik heb een serieus introvert karakter, dus echt een lachebek zal ik wel nooit worden.
Groetjes, Karel

Het advies
Expert
Corine Dijk
Sociale angstexpert
Beste Karel,
Je vraag is een beetje dubbel. Aan de ene kant geef je aan dat je misschien wel te veel op jezelf betrekt en aan de andere kant vraag je hoe je zekerder over zou kunnen komen.
Wanneer mensen, om wat voor reden dan ook, ongemakkelijk of zelfs angstig zijn in sociale situaties hebben ze vaak de neiging om dingen op een negatieve manier te interpreteren. Bij heel veel situaties in het dagelijks leven weet je eigenlijk niet wat er aan de hand is.
Een voorbeeld: stel je voor je komt een kamer binnen, mensen vallen even stil en kijken je lachend aan. Dat kan van alles betekenen. Misschien heb je wel iets heel leuks aan, werd er net iets aardigs over je gezegd, of vinden ze dat je iets stoms deed. Mensen die niet onzeker zijn hebben de neiging om van het positieve uit te gaan terwijl mensen die wel onzeker zijn eerder de neiging hebben om een dergelijke situatie negatief te interpreteren. Terwijl je het in werkelijkheid gewoonweg niet weet.
Zoals je al aangeeft zorgt zo’n negatieve interpretatiestijl voor nare gevoelens en soms zelfs vermijding. Je zou kunnen proberen om je meer bewust te zijn van je manier van interpreteren en te beseffen dat ook andere interpretaties waar kunnen zijn. Je zou zelfs een beetje kunnen oefenen met het positief interpreteren. Uit onderzoek blijkt dat dat kan helpen.
Probeer daarbij ook te beseffen dat een introvert karakter helemaal niet erg hoeft te zijn. Dat je soms wat angstig of verlegen bent hoeft helemaal niet betekenen dat mensen je dan niet aardig vinden. Mensen vinden mensen aardig die aardig zijn tegen hen zijn.
Dus probeer vooral niet sociale situaties te vermijden. Knoop eens een gesprekje aan en vertel iets over jezelf (je weekend, je vakantie), of informeer hoe dit bij de ander was.
Vriendelijke groet,
Corine