De vraag
Hoe kom ik van mijn zorgen af?
Hallo Charles,
Ik ben een derdejaars studente psychologie, richting arbeid en organisatie. Ik heb een PABO diploma, en sta ook 1 dag in de week voor de klas. Dit is leuk, maar dit wil ik niet voor altijd.
Ik ben nogal gevoelig, soms emotioneel onstabiel. Iemand omschreef het als nerveuze aanleg. Ik heb ook lichte hyperactiviteit. Ik heb een hele snelle arousal. Ik maak me kortom nogal druk over hoe ik moet functioneren in ‘het harde bedrijfsleven’. Moet ik hierom van studie wisselen? Wat kan ik er aan doen om mezelf weerbaarder te maken? Hoe kan ik leren zorgen van me af te zetten?

Het advies
Beste,
Miljoenen mensen maken dezelfde vergissing als jij. Je vergelijkt de manier waarop jij je van binnen voelt, waar je je zo bewust bent van je emotionele toestand, met de manier waarop anderen van de buitenkant lijken te zijn, namelijk sterk en zelfverzekerd. Maar waarom zouden zij zich van binnen anders voelen dan jij? Ik kan je verzekeren dat mensen die alles aan lijkt te komen waaien en die goed functioneren in de zakenwereld zich van binnen evengoed soms onzeker, emotioneel instabiel, nerveus, ietwat hyperactief en bezorgd voelen.
Sterker nog, zo’n intense gevoelsbeleving hangt doorgaans juist samen met groot succes. Je moet alleen zorgen dat je werk vindt waarbij je een bepaalde mate van autonomie hebt, waar je relatief vrij bent en niet alles wat je doet wordt beoordeeld door bazen en collega’s. Ik denk ook dat je een werkelijk succes in de wereld nodig hebt om zelfvertrouwen te krijgen. Dit succes zul je nooit vinden als je je door je gevoelens laat tegenhouden om de wereld van de daden en de beslissingen te betreden. Over het verminderen van zorgen en gepieker: dat is een veelbesproken issue.
Twee snelle suggesties: vraag jezelf altijd: ‘wat is het ergste wat me kan overkomen?’ We maken ons vaak zorgen over dingen die echt geen ramp zijn, en als ze zouden gebeuren, zouden we dat gemakkelijk aankunnen. Twee: onthou goed dat welslagen in de wereld alleen kan door vóóruit te gaan, besluiten te nemen, risico’s te nemen en te accepteren dat er ook dingen fout kunnen gaan en dat er ook misstappen zullen plaatsvinden. Als je accepteert dat je imperfect kunt zijn en toch kunt slagen, zullen je zorgen afnemen.
Dr. Charles Foster