De vraag
Ik begin aan alles en maak niks af
Mijn probleem is dat ik aan van alles begin, maar niks afmaak. Van alle opleidingen en cursussen die ik gestart ben, tot schema’s voor huishoudelijke taken en praktische to-do-lijstjes, ik maak dingen nooit af. In mijn huidige opleiding loop ik weer achter doordat ik alles uitstel. Hoe doorbreek ik dit patroon?

Het advies
Expert
Nienke Wijnants
Loopbaan- en levensvragen
Wanneer je structureel dingen niet afmaakt, is er vaak sprake van onderontwikkeling van bepaalde executieve functies. Dat zijn de hogere regelfuncties in je brein die essentieel zijn voor doelgericht gedrag, zoals het plannen van een taak, er zonder dralen aan beginnen en je aandacht kunnen vasthouden.
Voor een deel zijn deze vaardigheden erfelijk bepaald en dus moeilijk te verbeteren. Een van de meest voorkomende diagnoses waarbij dit een rol speelt is AD(H)D, waarbij verstoorde impulsregulatie vrijwel alle executieve functies bemoeilijkt.
Voor een ander deel zijn executieve vaardigheden te trainen. Van jongs af aan word je bijvoorbeeld beter in plannen door het te doen. Maar als je, bijvoorbeeld doordat je bovengemiddeld intelligent bent, die functies minder nodig had in je jeugd, heb je ze minder geoefend en zijn ze daardoor minder ontwikkeld.
Ik raad je aan om jouw executieve functies bij een coach of psycholoog te laten onderzoeken, om er zo achter te komen welk onderdeel van ‘dingen afmaken’ bij jou onderontwikkeld is en hoe dat komt.
Wanneer je dit eenmaal weet, kun je de betreffende executieve vaardigheden verbeteren door ze te trainen, of, wanneer het bij jou om aanleg blijkt te gaan, door specialistische begeleiding te zoeken en medicatie te overwegen.