De vraag
Bonzend hart
Als ik mezelf vergelijk met mijn collega’s, dan zijn zij veel relaxter en ze durven uit te komen voor hun mening. Terwijl ik vaak twijfelend en met bonzend hart wacht tot ik aan de beurt ben. Hoe word ik zelfverzekerder?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Om zelfverzekerder over te komen, kun je natuurlijk dingen doen zoals je goed voorbereiden, zodat je de juiste informatie bij de hand hebt en in enkele korte zinnen jouw standpunt naar voren kunt brengen. Maar daarmee verhelp je niet het echte probleem.
Je stress wordt waarschijnlijk veroorzaakt doordat je voortdurend bezig bent met indruk maken. En als de collega’s dat ook doen, jagen jullie elkaar in de gordijnen. Beter is het om je kwetsbaarheid juist te accepteren als iets dat erbij hoort; bij het werk en bij het leven.
Zeg gerust: ‘ik weet het niet’ of: ‘ik twijfel enorm’. En vraag naar hoe anderen zich voelen. Want als collega’s hun onzekerheid delen, ontstaat een ontspannen sfeer waarin je samen aan oplossingen werkt en waarin fouten niet onder het tapijt hoeven te worden geveegd maar juist leerzaam zijn.
Wat je in zo’n sfeer zult ontdekken, is dat jij echt de enige niet bent die slecht slaapt als er een belangrijke vergadering is. Heus, andere mensen zijn net zo bang, onzeker of kleinzielig als jij.
Als je dat beseft, ook op lastige momenten, dan zul je er meer ontspannen in staan en heb je uiteindelijk warmere contacten met anderen. Je zult meer steun voelen en anderen beter kunnen bijstaan. Geloof me, we stommelen allemaal maar wat rond.
Jolet Plomp was van 2004 tot 2017 vaste expert in deze rubriek