De vraag
Ik wil eindelijk mijn rijbewijs halen
Beste Fred,
Steeds weer gebeurt er iets waardoor ik mijn rijbewijs niet kan halen.
Deze keer kom ik er pas op de dag zelf achter dat ik geen afspraak gemaakt heb met de rijschool om een herkeuring te laten plaatsvinden, waardoor de herkeuring door het CBR niet kon plaatsvinden. Ik ben een vrouw van 54 jaar met reuma.
Door de jaren heen heb ik lessen gehad en ben ik een paar keer afgereden. Soms kreeg ik complimenten over hoe goed ik reed, en daar houd ik me aan vast. Soms werd juist het tegenovergestelde gezegd; dat het nooit iets zou worden.
Zonder zelfoverschatting denk ik dat ik best gewoon kan rijden. En voor mij is een rijbewijs een gevoel van vrijheid: om bijvoorbeeld ’s avonds of met slecht weer ergens naartoe te kunnen gaan in plaats van thuis te moeten blijven of altijd mee te moeten rijden.
Wat moet ik doen om dit nou eens een keer te kunnen afmaken? Ik probeer oorzaken te vinden voor het gebrek aan eigenwaarde, al wil ik niet mijn ouders de schuld gaan geven. Van huis uit ben ik niet in autorijden gestimuleerd, eerder het tegendeel, terwijl de andere kinderen allang een rijbewijs hebben.
Groet,
Racebak

Het advies
Expert
Fred Sterk
Zelfbeeld
Beste Racebak,
Je wilt graag een rijbewijs maar het lijkt wel alsof het niet mag lukken. Bovendien zoek je naar oorzaken zonder iemand de schuld te geven. Ik ben het met je eens dat de schuldvraag niet zoveel oplevert, omdat dat afleidt van de vraag hoe je je rijbewijs kunt halen.
Blijkbaar ‘vergeet’ je ook belangrijke voorwaarden te vervullen, zodat je niet toekomt aan het examen. De vraag die bij me opkomt is: vergeet je het echt of vermijd je belangrijke stappen te zetten? Het antwoord is bepalend voor het vervolg. Als je iets echt vergeet dan is het doel waarschijnlijk minder belangrijk dan op het eerste gezicht lijkt. Is het rijbewijs halen echt belangrijk voor je?
Er zitten ook minder leuke kanten aan het hebben van een rijbewijs en auto. Misschien dat het halen van een rijbewijs staat voor het ‘gelijk krijgen’ ten opzichte van je familie. Dat is geen inspirerend doel. Dan adviseer ik je je doel los te laten en je energie in andere, leukere activiteiten te stoppen.
Als het ‘vergeten’ eigenlijk vermijding is, dan gaat het om het leren hanteren van de druk en spanning. Het leren van een nieuwe vaardigheid is per definitie spannend en frustrerend, hoe houd je vol totdat het doel is bereikt?
Op de eerste plaats is het belangrijk het positieve doel voor ogen te blijven houden: je vrijheid en onafhankelijkheid. Visualiseer het positieve doel regelmatig (dagelijks). Gebruik daarbij affirmaties (positieve doel-bevestigende uitspraken). Zoals: ‘ik zal mijn rijbewijs behalen.’
Vervolgens is het geloof in je leervermogen belangrijk. Je niet uit het veld laten slaan door fouten of tegenslagen. Met een leerhouding (een foutenmarge toestaan) geef je minder snel op. Je bent in staat vaardigheden te leren, als je mag oefenen.
Als je het examen ook mag zien als een oefening, die je mag herhalen, gaat de examendruk naar beneden. Door een vriend(in) te vragen je te helpen herinneren aan je doel en de onvermijdelijke ‘deadlines’, voorkom je dat je die ‘vergeet’. Je bent in staat je rijbewijs te verwerven, maar het kost wel inspanning en een bewuste positieve houding ten opzichte van je leervermogen.
Veel succes!
Fred