De vraag
Waarom word ik minder in een gesprek betrokken?
Beste Frank,
Wat zou de reden kunnen zijn van:
1. dat in een gezelschap diegene die het de anderen juist naar de zin maakt, minder in een gesprek wordt betrokken dan een ander.
2. Of bijvoorbeeld dat bij iets vragen in een winkel, de vriendin wordt aangekeken bij het geven van het antwoord.
Vriendelijke groet,
Ino

Het advies
Expert
Frank van Marwijk
Lichaamstaal deskundige
Beste Ino,
Als luisteraar kun je meer of minder reflectief zijn. Dit blijkt uit de manier waarop je non-verbale reacties geeft terwijl je luistert. Dit staat ook wel bekend als ‘actief luisteren’. Voor een spreker is het prettig te kunnen zien dat zijn antwoord goed overkomt. Vandaar dat een spreker zich eerder richt tot iemand die zijn of haar hoofd een beetje schuin houdt, langzaam knikt en qua mimiek meebeweegt met de woorden die de spreker uitspreekt.
Als je samen met je vriendin in een winkel bent en jij een vraag stelt, kan het zijn dat juist je vriendin meer wordt aangekeken omdat zij meer betrokken en serieuzer overkomt. Veel heeft met uitstraling en verwachting te maken. Als de uitstraling van je vriendin zelfverzekerd overkomt, kan dat er ook voor zorgen dat de spreker zich vooral tot haar richt. Je vriendin geeft daarmee de indruk dat ze van jullie beiden blijkbaar het meest te zeggen heeft.
Verkopers willen het liefst de meest belangrijke persoon – de persoon die de besluiten neemt – beïnvloeden. Daarbij gaan zij intuïtief af op de uitstraling van de ander. Met andere woorden: jouw eerste indruk schept verwachtingen bij anderen over hoe serieus genomen je moet worden.
Dit geldt ook in de situatie dat je het anderen naar de zin wilt maken in een gesprek. Juist het feit dat je de ander wilt behagen, kan ervoor zorgen dat je minder zeker van je zaak lijkt te zijn. Je lijkt je eerder op te offeren om bij de ander in een goed blaadje te komen te staan. Behulpzaam zijn kan nobel zijn, maar het is gedrag waar een lagere status aan wordt toegekend.
Het lijkt gevoelsmatig of je niet voor je eigen belangen durft op te komen. De ander die niet zo aardig, maar wel assertief overkomt, wordt dan juist gezien als een serieuzere gesprekspartner. Overigens wordt daar niet te lang over nagedacht. Dit zijn processen die veelal onbewust verlopen, maar die wel effect hebben op het contact dat plaatsvindt en jouw gevoel daarbij veroorzaken.
Ik hoop dat dit je helpt meer gezien te worden.
Vriendelijke groeten,
Frank van Marwijk