De vraag
Ik kan mijn werk niet goed doen
Geachte Kees,
Ik werk 16 jaar als maatschappelijk werker bij het A.M.W. Lang heb ik dat met veel plezier gedaan. Nu zie ik er vaak tegenop om naar mijn werk te gaan. Mijn zelfvertrouwen is ver te zoeken. Ik zit al een jaar in de overgang en voel me daar erg vervelend onder. Hoe kom ik hier doorheen? Ik kan op deze manier mijn werk niet meer goed doen.
Grietje.

Het advies
Expert
Kees Kouwenhoven
Arbeid- en organisatie deskundige
Beste Grietje,
Blijkbaar is het plezier in je werk en je zelfvertrouwen hard teruggelopen. Daar kunnen verschillende typen oorzaken voor zijn. Je fysieke en mentale gesteldheid in de overgang kan een belangrijke oorzaak zijn. Ook al is je werk nog precies hetzelfde als vroeger dan kan je werkbeleving toch heel anders zijn. Als dat zo is dan is goed om daar een arts/specialist over te raadplegen.
Een andere oorzaak kan je werk zelf zijn. Na 16 jaar kan er te veel routine en voorspelbaarheid in sluipen. Ga dan na hoe je nieuwe taken kunt inruilen voor oude taken, hoe je met andere collega’s kunt gaan samenwerken of hoe je voor een andere cliëntengroep kunt gaan werken. Een derde oorzaak kan zijn dat het werk of de werkomgeving ingrijpend is veranderd. Dan is het de vraag wat voor jou in de nieuwe werksituatie vreugdevol of juist vreugdeloos is. Je kunt de zeven bronnen van arbeidsvreugde langslopen en je ervaringen noteren. Je kunt daar iemand bij betrekken die je vertrouwt. Die kan spiegelen, stimuleren en zonodig confronteren. Als je besluit in je huidige baan te blijven dan kun je vervolgens kijken waar je van houdt in je werk, wat je goed aankunt in jouw omstandigheden. Verzin dan hoe je daar méér van kunt krijgen. Bijvoorbeeld door nieuwe taken, minder belastend werk te doen, opleiding te volgen, iemand vragen je te coachen, overleggen met je leidinggevende. Het vraagt zeker inzet en tijd om uit het dal te komen. Dat zal ook jouw ervaring zijn met de mensen die je zelf als maatschappelijk werker begeleid. Je kunt je in dat kader ook afvragen wat jouw advies zou zijn aan een client met de vraag die je mij hebt gesteld. Tenslotte heeft iedereen het recht om zich niet goed te voelen op het werk. Soms lijkt er veel druk te staan op de noodzaak om ‘plezier’ te hebben in je werk.
Iedereen komt perioden in het leven tegen waarin het echt niet meevalt. Dat goed onder ogen zien en delen met collega’s en/of leidinggevende kan heel opluchtend werken.
Vreugdevolle groet,
Kees