De vraag
Na zijn overspel heb ik moeite met vrijen
Beste Gertjan,
Na het overspel van mijn man heb ik moeite met vrijen met hem. Ik moet nadien erg huilen en denk wat heb ik gedaan, wat een sukkel ben ik dat ik met hem gevrijd heb. Ik voelde jarenlang dat hij het had gedaan, maar hij ontkende steeds.
Hij heeft 5 jaar geleden eindelijk bekend en ik heb het steeds toch niet echt tot me door laten dringen dat het toch echt waar is. Nu het dat wel doet, dat doordringen, moet ik steeds denken aan dat ik me zo lang voor de gek heb laten houden en ben ik bang dat hij het weer doet. Het is immers zo als hij zegt, zomaar, het gebeurt, dan kan het toch zo weer gebeuren?
Ik ben van streek en het vertrouwen kwijt, maar we willen elkaar niet kwijt en praten er elke dag sinds kort, een kwartier over. Ik ben vooral het vertrouwen in mijzelf kwijt
Groeten van Perla

Het advies
Expert
Gertjan van Zessen
Seksuologie
Beste Perla,
Je zit met een heel lastige situatie, die hoogstwaarschijnlijk alleen maar lastiger lijkt te worden naarmate je er meer en dieper over nadenkt. Hoe kritischer je naar jezelf kijkt (wat ben ik toch een ui) of naar je man (je weet het kan zomaar weer gebeuren), hoe slechter het gevoel. Het probleem is ook: je man is oorzaak van je verlies van (zelf)vertrouwen, maar hij is niet of hoogstens ten dele de oplossing.
Omdat ik voornamelijk mannen en stellen behandel die bij moeten komen vanwege vreemdgaan of seksverslaving, heb ik geleerd dat het soms beter is de aandacht op andere zaken te richten. In jouw geval: ga eens nadenken, alleen of met een professional, hoe je je zelfwaardering kunt vergroten. Wat kun je verzinnen om je leven, liefst via kleine concrete en dus haalbare acties, meer zin en plezier te geven?
Zelfwaardering, het woord zegt het al, is de waardering die je zelf, in jezelf, ervaart. Hoe lang en breed je man ook praat en zijn spijt of liefde betuigt, aan die zelfwaardering kan hij weinig doen. Speel met kinderen, spreek af met mensen die je dierbaar zijn, probeer betekenisvolle dingen te zien en ervaren in de bioscoop, het museum, de natuur of de tuin, ga iets leren zodat je er beter in wordt. Dit allemaal met nadruk niet om ‘je zinnen te verzetten’ of  ‘niet aan dat hele erge te denken’, maar om te (her)ontdekken dat je verantwoordelijk bent en kunt zijn voor je eigen gemoedsrust. Lees over mindfulness!
Succes,
Gertjan van Zessen
• Dr. G. van Zessen (1963) is psycholoog en seksuoloog. Hij heeft een eigen praktijk (www.vanzessen.com) en is mede-eigenaar van een consultancy bureau (PACE Consultants, gevestigd in Soest en Lunteren).
Meer lezen?
G. van Zessen, Seksverslaving; begrijpen en veranderen, uitgeverij SWP, 2009.