De vraag
Ik worstel met de psychische gevolgen van zijn overspel
Mijn man heeft me de afgelopen jaren twee keer bedrogen. Hoewel hij nu ‘de perfecte man’ is, kan ik het niet van me afzetten en zit ik met de psychische gevolgen van zijn overspel.
Ik zou graag samen in relatietherapie gaan, maar dat wil hij niet. Hij heeft dat hoofdstuk afgesloten, zegt hij. Ik blijf nadenken over wat er allemaal is gebeurd met die – veel jongere – vrouwen. Als ik erover begin, krijgen we ruzie.

Het advies
Expert
Jean-Pierre van de Ven
Relaties
Feitelijk bedriegt je man je voor de derde keer. Door je buiten te sluiten. Door je opnieuw geen inzicht te geven in zijn overwegingen, zijn gevoelens. Door weer geen belangstelling te tonen voor wat jij doormaakt, je verdriet en je vragen.
De vraag is hoe lang je je dat nog laat welgevallen. Om je zelfrespect te vergroten, zou je het volgende kunnen doen.
Neem bokslessen. Kickboksen, ook goed. Of judo, karate, kung fu.
Vechtsporten doen wonderen voor je zelfvertrouwen. Ga vervolgens elke week trainen terwijl je de kinderen aan hem overlaat. Oefen je ronde trappen en laat hem de boodschappen doen.
Als hij vraagt wat je aan het doen bent, zeg je dat je dat graag wilt bespreken met een relatietherapeut erbij.