De vraag
Help ik ga trouwen
Beste Jeannette,
Ik heb al 9 jaar een relatie (ik was 18) en sta op het punt te gaan trouwen (over 2 maanden, alles is al gepland). Maar nu ben ik hevig in de war. Een maand geleden liep ik de hele dag met kriebels in mijn buik enkel en alleen bij de gedachte aan de bruiloft en mijn man. En nu weet ik niet eens meer of ik nog wel van hem houd.
Van het een op het andere moment kan ik hem niet meer velen en vraag ik me serieus af of ik wel bij hem wil blijven. Ik merk dat ik hem probeer te ontwijken, door weg te gaan thuis, maar ook door hem niet meer spontaan een knuffel of kus te geven zoals ik altijd deed. Ik schrik van mijn eigen reactie als hij wel toenadering zoekt en hoe ik geïrriteerd raak bij alles wat hij zegt of doet. Ik voel me opeens zo opgesloten en beperkt, alsof ik door hem mezelf ben kwijtgeraakt.
Ondertussen merk ik wel dat zijn gedrag ook veranderd is. We voeren nauwelijks nog gesprekken, zitten vaak zwijgend aan tafel. Dat maakt de sfeer in huis er uiteraard niet beter op, en versterkt mijn twijfels nog meer. Hij doet zijn best om mij terug te winnen door me te overladen met complimentjes en lieve woorden, waardoor ik nog meer afstand probeer te nemen. Bij vlagen heb ik wel vaker het gevoel dat ik los wil breken uit het leven dat ik leid, maar nog nooit was het gevoel zo sterk en langdurig als nu.
Ik vraag me af of dit soort gevoelens (bij benadering) normaal is op het moment dat je voor zo’n levensveranderende (nee, levensbepalende) keuze staat als trouwen. In hoeverre moet ik de gevoelens die ik nu ervaar serieus nemen?
Of hoort het erbij en gaat het vanzelf over?
Groeten van Eva

Het advies
Beste Eva,
Allereerst natuurlijk gefeliciteerd met je aankomende huwelijk! Ik begin hiermee omdat ik merk aan je brief dat de zorgen de vreugde aan het overschaduwen zijn. De gevoelens en gedachten die je beschrijft zijn niet uitzonderlijk. Je beschrijft een toename van irritatie en een gespannen en beperkte houding van jezelf. Ook merk je dat hij zich meer afsluit hetgeen je nog meer doet twijfelen.
De spanning lijkt nog meer toe te nemen door het analyseren en veroordelen van je gevoelens, gedachten en gedrag. Het valt me ook op dat je het trouwen als ‘zo’n levensveranderende (nee, levensbepalende) keuze’ ervaart.  Ik kan me voorstellen dat deze beleving als erg zwaar en drukkend voelt in plaats van een gelukkige bezegeling van jullie liefde..?
Het lijkt of je in een self fulfilling prophecy bent terecht gekomen, de cirkel waarin je zorgen of angsten uiteindelijk lijken uit te komen of worden bevestigd. Dit gaat als volgt: Je gaat een spannende stap maken in je leven en relatie met je partner. Je hebt een bepaalde onzekerheid over deze beslissing en de betekenis ervan voor de invulling van je verdere leven. Vervolgens ga je het gedrag vertonen (irritatie, ontwijken van intimiteit) dat ervoor zorgt dat je partner zich gaat afsluiten en de sfeer wordt er ook niet beter van. Je onzekerheden en twijfels zullen zo gevoed worden en meer ruimte krijgen.
Waar je mee kan beginnen is om je te gaan richten op de intimiteit tussen jullie. Ik bedoel hiermee de intimiteit in de breedste zin van het woord. Hier begin je met het echte contact te blijven opzoeken, fysiek maar ook verbaal (bijvoorbeeld vertellen over je zenuwen over de dag of je spanning en kleine laagdrempelige aanrakingen). Misschien heeft je man ook wel wat onzekerheden en zenuwen. Gooi het onderwerp open! Het is toch ook spannend? Als het gevoel er meer mag zijn haalt dit al wat druk weg en zal je merken dat je meer toenadering krijgt.
Dit is een beginnetje dat je kunt maken om wat minder druk op de ketel te voelen waardoor je je man en jullie liefde weer echt kan gaan voelen. Hopelijk kun je hier iets mee en wordt het een mooie dag voor jullie allebei!
Veel geluk gewenst,
Jeannette Bolck
Meer expertadviezen
• Psycholoog Jeannette Bolck startte in 2003 samen met kinderpsycholoog Sabijn Arts haar eigen praktijk. In haar praktijk ziet ze ook veel Engelstaligen en gemengde stellen. Inmiddels zie ik in mijn praktijk veel stellen en individuen en ook soms in groepen die kampen met allerlei issues die te maken hebben met de levensfase waar ze veelal inzitten (30-40 jaar), keuzes carrière en gezin, single of niet etc..
Neem een kijkje op haar site: www.therapeutenartsbolck.nl