De vraag
Ik stel me afhankelijk op in een relatie
Dag Fred,
Hoe kun je ervoor zorgen dat je je minder afhankelijk opstelt naar anderen toe, met name in een relatie? Dat je dus op jezelf en jouw waarde en kracht durft te vertrouwen, in plaats van dat je maar hoopt dat een ander jou ‘vervult’  of voor je zorgt?

Het advies
Expert
Fred Sterk
Zelfbeeld
Beste cursist,
Je kan pas uitgaan van je eigen waarde en kracht als je jezelf als gelijkwaardig ziet als je partner. Als je zijn of haar geluk niet boven dat van jezelf plaatst. Door je eigen geluk in handen te leggen van je partner creëer je een afhankelijke, ongelijkwaardige situatie.
Er zijn tal van redenen waarom veel mensen in deze valkuil trappen. Het kan een stuk enger voelen om eerlijk op zoek te gaan naar datgene wat jou voldoening en geluk schenkt, onafhankelijk van je partner, dan om voor je te laten zorgen. Immers, dan kan je er ook niet verantwoordelijk voor worden gehouden wanneer je niet gelukkig bent.
Het is in een relatie een uitdaging om jezelf te blijven ontwikkelen. In mijn boek ‘Sterker samen’  heb ik adviezen gegeven hoe dat voor elkaar te krijgen.
Veel succes, Fred
www.sterk-swaen.nl
Test en train uw zelfvertrouwen
Wilt u op een meer ontspannen manier met kritiek omgaan? Uzelf krachtiger leren presenteren en een positievere kijk creëren op uzelf? Volg dan nu de achtweekse online training Vergroot je zelfvertrouwen, gemaakt door Psychologie Magazine in samenwerking met psychotherapeut/coach Fred Sterk.