De vraag
Mijn dochter wordt uitgelachen
Beste Jolet
Mijn dochtertje van zeseneenhalf is van jongs af aan een stoere meid. Prinsessenjurken en lakschoentjes hebben haar nooit geïnteresseerd. Als ze zich verkleedt, is het als piraat of ridder. Sinds kort is ze echter heel gevoelig voor de reacties van anderen. Als ze in haar piratenoutfit naar de speeltuin gaat, komt ze steeds verdrietig bij me en vertelt dan dat andere kinderen haar uitlachen. Ik kan niet beoordelen of dat echt zo is of dat ze het zo ervaart. Op zich is het een heel vrolijk en stabiel kind, ze legt makkelijk contact, dus het verbaast me dat ze ineens zo gevoelig is voor afwijzing. Hoe leer ik haar hiermee om te gaan? Haar uit zelfbescherming ook maar in roze jurkjes hijsen zou ik als een vorm van verraad beschouwen…

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Uw dochter is zich ervan bewust geworden dat er wordt gekeken, dat past bij haar leeftijd. Het is goed dat u haar wilt leren omgaan met afwijzing. Een goede manier is: vraag haar wat ze er zelf al aan gedaan heeft, bevestig haar daarin en zoek samen verder naar wat ze nog meer kan doen. Roze jurkjes zou ik zeker niet propageren, al zou ik ze ook niet bij haar weghouden. Laat haar vooral haar eigen kledingsmaak volgen – dat is goed voor haar zelfbeeld. Misschien is het een goede regel dat verkleedkleren geen schoolkleren zijn?
Vraag uzelf verder af of het wel klopt dat de kleding de oorzaak is van het uitlachen. Een meisje met stoere kleren is toch tamelijk gewoon? Bovendien maakt uw dochter normaliter goed contact. Ik zou eens kijken of er iets anders speelt – een kwestie met een bepaald kind bijvoorbeeld. Misschien hebt u te snel aangenomen dat het om de kleding gaat.
Elke maand behandelt psycholoog Jolet Plomp persoonlijke lezersvragen. Deze vraag is gepubliceerd in Psychologie Magazine, december 2007