De vraag
Mijn dochter is bang
Beste Jolet
Onze dochter van achteneenhalf komt sinds een maand elke avond een aantal keer uit bed met allerlei vage lichamelijke klachten. Die worden steeds heviger en gaan gepaard met huilbuien en hysterisch geschreeuw. Ze kan zelf niet duidelijk aangeven wat er aan de hand is. Het enige wat na lang praten duidelijk werd, was dat ze bang is dat wij weg gaan als zij gaat slapen. Dit is nog nooit voorgekomen; een van ons is altijd thuis of er is een bekende oppas in huis en alle kinderen weten dan waar we zijn. Ze heeft veel vriendinnetjes, wordt regelmatig voor feestjes gevraagd en heeft het naar haar zin op school (presteert daar goed). Hoe kunnen we hier het beste mee om gaan?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Blijf zelf heel rustig als uw dochter overstuur is. Uw wanhoop kan haar angst versterken: zelfs mama is bang! Breng haar nadat ze is gekalmeerd weer naar bed en blijf er even bij zitten. Kijk of haar slaapkamer prettiger te maken valt. Misschien een klein lichtje, een herschikking van de meubels zodat er geen enge schaduwen zijn, of de deur op een kier, of een nieuwe fijne knuffel. Maak van het naar bed gaan een rustig ritueel, met aan het eind een praatje op de rand van het bed. Dan kan ze de dag goed afronden. Geef haar wat rust door opwindende activiteiten te vermijden. Het is niet verstandig indringend te blijven zoeken naar de reden voor haar angst; ze kan juist door uw vragen gaan tobben. Geef haar een tijdje extra aandacht door veel met haar alleen te doen. Versterk haar zelfvertrouwen – geef haar dingen te doen waar ze goed in is, en prijs haar ervoor. Als de klachten van uw dochter niet afnemen, is het verstandig om hulp te zoeken.
Elke maand behandelt psycholoog Jolet Plomp persoonlijke lezersvragen. Deze vraag is gepubliceerd in Psychologie Magazine