De vraag
Wat doe ik tegen het slechte gedrag van mijn zoon?
Mijn zoon van 7 heeft twee gezichten: soms is hij lief en zorgzaam, en soms liegt en steelt hij en doet brutaal. Wij belonen goed gedrag en bestraffen lelijk gedrag. Als ik bespreek wat hij beter had kunnen doen, snapt hij dat goed. Maar het helpt niet. Ouders en vriendjes klagen omdat hij in de prullenbak heeft geplast en Pokémon-kaarten heeft gepikt. Wij zijn de wanhoop nabij, want hij is ook leuk, grappig en lief.

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
De manier waarop u het aanpakt, is goed: de fouten duidelijk benoemen maar verder niet al te veel aandacht eraan geven, en vooral belonen wat goed gaat. Besef dat slecht gedrag iets anders is dan een slecht karakter, dus neem het niet te zwaar op. Is er onlangs iets veranderd in het leven van uw zoon? Worstelt hij ergens mee? Vraag eens aan de leerkracht hoe hij in de klas is.
Dat hij zich misdraagt bij vriendjes zou kunnen betekenen dat hij de sociale interactie moeilijk vindt. Legt hij makkelijk contact met andere kinderen? Zo niet, dan is het goed als hij wordt geholpen om dit te leren. Nodig vaker kinderen bij u thuis uit, zodat u kunt zien wat er gebeurt en hem kunt coachen in gezellig samenspelen. Mocht u geen verbetering zien, zoek dan hulp, bijvoorbeeld via de school of via opvoeden.nl. //