De vraag
Onze kleinzoon pikte geld
Mijn kleinzoon van 8 pikte geld uit de spaartrommel van mijn vrouw. Ik zag het gebeuren en toen we alleen waren sprak ik hem erover aan. Hij ontkende. Ik zei: als je het geld nu op tafel legt, en je vertelt oma wat je hebt gedaan en dat je het nooit meer zult doen, vertellen we het niet aan je moeder. Is dit de juiste oplossing?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Het arme jochie. Bijna alle kinderen van die leeftijd proberen weleens stiekem iets te pakken. Het is goed als ze dan leren dat iets slechts dóén niet betekent dat je slecht bént. Ik vind dat u het heel goed aanpakte. U nam hem apart, zodat hij zich niet voor anderen hoefde te schamen. U leerde hem de norm: dit mag niet. En u gaf hem een kans om het weer goed te maken. U schrijft het niet, maar vermoedelijk heeft u hem ook geadviseerd om uw oplossing te kiezen, omdat hij anders met een schuldgevoel zou blijven rondlopen. Over het laatste wat u deed, dreigen het aan zijn moeder te vertellen, aarzel ik. Opvoedkundigen zijn het daar niet over eens. Sommigen zeggen: door te dreigen lijkt het of je er niet op vertrouwt dat het kind zal doen wat je zegt. Anderen menen dat het soms onvermijdelijk is en niet hoeft te schaden.