De vraag
Ga ik door met deze wispelturige vrouw?
Sinds enkele jaren heb ik een los/vaste relatie met een vrouw (49) met een ‘lichte’ borderlinestoornis, met nogal wispelturig gedrag. Ik heb het enkele maanden geleden uitgemaakt, hoewel ik erg verliefd op haar ben. Ik moet nog steeds veel aan haar denken, eet slecht, en drink en rook meer. Nu wil ze heel graag weer een afspraak. Zelf ziet ze haar ‘kwaal’ absoluut niet in.
Ik twijfel zo. Ik ben verliefd en 80% van onze is het tijd leuk. Anderzijds is er het jokken, de disassociaties, het aantrekken en weer afstoten. Het voor borderline kenmerkende wispelturig gedrag. Ik twijfel of alles dit keer, ondanks beloften, beter gaat. Toch heb ik een obsessief gevoel dat ik niet meer zonder haar kan.
Wat is wijsheid?

Het advies
Ik ben altijd zeer kritisch als cliënten mij de diagnose van hun partner meedelen. Een diagnose degradeert je (partner) tot patiënt en die positie wil je ex waarschijnlijk niet.
Een relatie met iemand met een borderline persoonlijkheidsstoornis
Er zijn veel stellen waarbij de vrouw gedrag heeft dat voldoet aan de criteria voor een borderline persoonlijkheidsstoornis (zie Wikipedia), maar die het uitstekend met elkaar kunnen vinden. Dat lukt soms omdat de man erg sterk in zijn schoenen staat, zich niet van zijn stuk laat brengen, duidelijke grenzen stelt en zichzelf nooit verloochent. Ook in andere relaties is het trouwens een pré als je over deze kwaliteiten beschikt.
Noem het ‘wispelturig gedrag’ in plaats van ‘borderline’
Soms lukt het ook als de partners er een minder psychiatrische term aan geven. Als ze dus spreken over ‘instabiel’, ‘humeurig’, ‘stemmingsgevoelig’, of ‘wispelturig gedrag’. Als het lukt om vervolgens af te spreken hoe je beiden optimaal met dat wispelturig gedrag om kan gaan, kunnen jullie groeien naar een boeiende, dynamische relatie. Daar moet je beiden hard voor werken.
Lukt dit niet dan wordt je als partner snel meegetrokken in het onvoorspelbare en instabiele gevoelsleven van je vrouw met ‘borderlinegedrag’. Beste Pim, ik hoop dat ik je iets meer wijsheid heb kunnen bieden. Pas goed op jezelf – stop met roken en drinken, daarmee begint het verloochenen!
PS: een filmtip voor lezers die geïnteresseerd zijn in deze persoonlijkheidsstoornis. In de film ‘Vicky, Judy, Barcelona’ van Woody Allen speelt actrice Penelope Cruz op een prachtige manier een vrouw met een borderline persoonlijkheidsstoornis.
Lees ook het artikel Omgaan met borderline