De vraag
Al 23 jaar getrouwd – maar praten kunnen we niet
Beste Irene,
Op de kop af ben ik vandaag 23 jaar getrouwd – met een schat van een man, maar praten kunnen we niet. Ja ,over ‘algemene zaken’, zoals werk, kinderen enz..
Zelf ben ik al geruime tijd (11 jaar) in (psychoanalytische) therapie, vanwege borderline- en eetproblematiek. Nooit zal mijn man vragen hoe de sessie is geweest, nooit zal hij vragen hoe ik me voel. Als ik het bewust ter sprake breng dan reageert hij met zwijgen of met ‘ik weet niet wat ik moet zeggen’. Of hij komt onmiddelijk aan met een ‘oplossing’ die ik helemaal niet wil: ik wil een GESPREK.
Vraag ik aan hem ‘wat gaat er in je om, wat voel je erbij…’, dan zegt hij ‘ja schat, daar heb ik geen verstand van’. Einde gesprek.
Hij is zo rationeel, soms weet ik niet eens meer wat ik tegen hem moet zeggen, en vallen er wat mij betreft echte hiaten. Mijn buren hoor ik altijd samen praten, maar wij zwijgen. Want…laat ik eerlijk zijn, we leven ieder ons eigen leven, zonder ons diepste gevoel te delen.
Ik zou dit zo graag willen veranderen, maar hoe? Ik weet het niet meer, ik heb het eigenlijk opgegeven en praat ook niet meer. Dat brengt mij weer in de (gevoels)problemen. Heeft u een idee wat te doen?
Dank voor het meedenken,
Vriendelijke groet,
Magda

Het advies
Beste Magda,
Hartelijk dank voor je vraag. Waarschijnlijk was je man vroeger juist vanwege zijn rationele levenshouding een veilige haven voor je. Als je echter hard aan jezelf gewerkt hebt en daarin verandert, hoop je natuurlijk dat de ander meeverandert. Zo te lezen is dat laatste helaas niet gebeurd.
Nu komt hij ‘weg’ met de zin: ‘daar heb ik geen verstand van’. De uitdaging voor jou is om aan te geven wat dat met je doet, bijvoorbeeld: ‘Ik voel me nu niet serieus genomen, of ik voel me niet gehoord’. Deze zinnen mag je best vaker dan 1x herhalen! Het zijn precies ook deze zinnen die je kunt zeggen als hij met een oplossing aan komt.
Vergeet overigens niet aan te geven wat je wel van hem wilt, namelijk dat hij alleen maar naar je luistert en je erkenning (‘oh wat rot voor je..’) geeft. Voor veel mensen die gewend zijn om een oplossing aan te dragen, voelt dat heel onnatuurlijk en voelt het alsof ze niet genoeg doen om de ander te helpen. Dat doen ze echter wel zeker, alleen op een andere manier – een manier die voor de persoon in kwestie veel fijner is.
Zorg ervoor dat hij je serieus neemt. Soms denken we dat we iets aan de ander duidelijk hebben gemaakt, terwijl die de helft niet meegekregen heeft omdat hij intussen de vaatwasser stond uit te ruimen. Maak ruimte voor het gesprek, letterlijk en figuurlijk.
Mocht dit allemaal zonder succes zijn, nodig hem dan eens uit voor een gesprek bij een relatietherapeut; soms is dat nog het eenvoudigste omdat het best lastig is om na 23 jaar huwelijk de dingen anders te willen doen.
Veel succes!
Irene