De vraag
Help, hij is te slim voor mij
Beste Jolet
Sinds een halfjaar heb ik een vriend. Hij is stapelgek op mij, maar hij is een stuk slimmer dan ik. Soms heb ik het gevoel dat ik geen gelijkwaardige discussiepartner voor hem ben. Hij zegt dat hij hier helemaal geen last van heeft. Maar ik heb af en toe het idee dat hij beter af zou zijn met een vriendin die aansluit bij zijn kennisniveau. Ik voel me overigens niet dom, maar ik voel me wel tekortschieten bij hem. Ook andere mensen hebben dit gevoel, heb ik gemerkt. Hij kan betweterig overkomen doordat hij overal een gefundeerde mening over heeft en gewoon heel veel weet.

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Er zijn verschillende redenen waarom u zich geen zorgen hoeft te maken. Ik krijg de indruk dat uw vriend ervan houdt om veel te weten en dat hij zijn kennis graag tentoonspreidt. Zo iemand heeft een publiek nodig. Als u het prettig vindt om te luisteren naar zijn inzichten, dan past u goed bij hem. Als u net zo was als hij, zou er vermoedelijk veel strijd ontstaan.
U schrijft dat sommigen uw vriend een betweter vinden – weet hij zijn kennis wel een beetje te doseren? Al te fanatieke betweterigheid kan een gezellig gesprek ombuigen naar een wedstrijd in feitenkennis of een gevecht met argumenten waar niemand wijzer van wordt. Misschien kunt u hem leren om af en toe meer te luisteren?
En er is nog iets. Mensen die houden van redeneren, kunnen met gevoelens vaak minder goed overweg dan met logische feiten. Zou het kunnen dat u op het emotionele vlak zijn meerdere bent – zodat de relatie eigenlijk toch in evenwicht is?
vriendelijke groet,
Jolet Plomp