De vraag
Wat kan ik verwachten van mijn werkloze man?
Beste Jolet,
Mijn partner is al een poos werkloos. Als ik thuiskom, hangt hij op de bank en blijkt dat hij weinig in huis heeft gedaan. Wat kan ik van hem verwachten en hoe kan ik hem helpen? Ik erger me soms aan zijn passiviteit.

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet Plomp:
Overleg samen of de werkzaamheden in huis anders kunnen worden verdeeld. Maar besef dat de meeste prioriteit moet liggen bij het vinden van een baan en het behoud van zijn geestelijke en mentale fitheid. Er moet worden gesolliciteerd, hij moet teleurstellingen verwerken en hij moet nieuwe mogelijkheden ver kennen. Dat vergt aandacht en tijd. Misschien helpt het hem beter om te sporten met vrienden dan alleen thuis te poetsen.
Het is nuttig om samen te verkennen wat uw beider gevoel is bij dit alles: veranderingen in financiële armslag, thuiszitten, ieders bijdrage aan de huishouding, economische zelfstandigheid, een mogelijk verlies van maatschappelijke status. Werkloosheid verstoort vaak het (machts)evenwicht tussen partners; onderken de ongemakkelijke gevoelens daarover en vertel ze elkaar. Een nieuwsgierig oog voor wat er speelt helpt meer dan het negeren.
Pas op dat u het zelfvertrouwen van uw werkloze partner niet beschadigt door drammen en betuttelen. Het verwijt ‘Heb je nou nog steeds niet…’ is natuurlijk geen stimulans. Vraag liever ‘Hoe kan ik je helpen om dit op te lossen?’ of ‘Hoe ga je dat aanpakken?’ Dan geeft u vertrouwen. Het helpt uw partner enorm als hij voelt dat deze stomme pech van de werkloosheid geen effect heeft op uw liefde.
Vriendelijke groet,
Jolet Plomp