De vraag
Hij wil geen tweede kind
Beste Jolet,
Mijn man en ik waren het er altijd over eens dat we kinderen wilden. Ik vind het moederschap veel mooier en fijner dan ik ooit had kunnen vermoeden. Helaas wil hij nu geen tweede kind meer. Hij vindt het vaderschap best moeilijk en hij heeft een zware baan die geestelijk veel van hem vergt. Ik heb veel verdriet van zijn besluit en ik voel me een beetje bedrogen, omdat hij ons ‘plan’ wijzigde.
Ik vind het jammer dat mijn dochter nooit zulke goede zussen zal krijgen als ik heb. Voor de dynamiek in een gezin lijkt het me beter dat kinderen soms kunnen ‘samenspannen’ tegen hun ouders. En zelf wil ik graag nog eens zo’n klein mensje zien opgroeien. Binnenkort word ik 41; ik besef dat ik me bij de situatie moet neerleggen. Hoe kan ik omgaan met dit verdriet?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Uw teleurstelling is zeer begrijpelijk. Misschien helpt dat: begin met uzelf dit verdriet toe te staan en accepteer dat het even zal duren voordat het zijn plaats vindt. Troost u, het is nooit bewezen dat enig kinderen slechter af zijn dan anderen. Bovendien: broertjes en zusjes zitten elkaar soms flink in de weg als hun karakters verschillen. Dat ‘samenspannen’ kan uw dochter ook doen met neven en nichtjes. Kunnen er regelmatig logeerpartijen zijn? Dan heeft u toch even een lekker vol huis met kindjes.
U lijkt verrast door uw kinderliefde. Zou een baan in die richting u compensatie kunnen geven? U kunt er trots op zijn dat uw man zijn twijfel uitte – weinig mannen zouden zo eerlijk durven zijn. Wilt u hem helpen om van zijn kleine gezinnetje meer ontspannen te kunnen genieten? Vraag dan wat hij daarvoor nodig heeft: een eigen activiteit met zijn dochter, samen ontspannende dingen ondernemen, of misschien juist meer tijd voor een solistische hobby.
vriendelijke groet,
Jolet Plomp