De vraag
Hij heeft bijna nooit zin
Ik mis intimiteit bij mijn partner. Hij begint alleen met seks als hij veel zin heeft en dan is het zo klaar. Zelden neemt hij initiatief om te knuffelen of om mij vast te houden in bed. We kunnen erover praten, maar er verandert niet veel. Hij verwent mij wel, maar alleen als ik ernaar vraag; soms krijgt hij dan ook zin. Hij zegt dat het niet aan mij ligt en dat hij me aantrekkelijk vindt. Waarom heeft hij zo weinig zin?

Het advies
Expert
Gertjan van Zessen
Seksuologie
Veel stellen worstelen met deze vraag. Die mysterieuze zin in seks – die vaak niet en soms wel ontstaat. Die zo makkelijk komt aan het begin van de relatie maar na verloop van tijd een stuk lastiger te vinden is. Mensen met een goed seksleven in een langere relatie hebben ook vaak geen zin – ze hebben geleerd dat dat geen voorwaarde is om prettig te vrijen. Ze helpen elkaar over de drempel (zoals jullie al doen: als jij begint, volgt hij wel), wachten niet op zin, gaan het gebrek eraan niet analyseren of problematiseren, maar weten dat zin moet ontstaan door met seks bezig te zijn. Natuurlijk moet je niet tégen je gevoel vrijen, maar er is een groot grijs gebied tussen ‘geen zin’ en ‘zou wel kunnen’ waarin je ermee kunt beginnen. Vergelijk het maar met huishoudelijke klusjes – daarvoor moet je ook vaak zin maken, terwijl ze toch heel bevredigend kunnen zijn.