De vraag
Mijn vriend wil niet blijven slapen
Beste Jolet,
Ik heb ongeveer anderhalf jaar een fijne relatie. We kunnen heel goed praten en de seks is geweldig. Hij komt tweemaal in de week ’s avonds bij me, maar gaat altijd om half elf naar huis. We zijn nooit samen op vakantie geweest. Wel bellen we dagelijks en we sms’en veel. Ik wil graag samen slapen, om de intimiteit na de seks te beleven. Maar hij wil dat niet. Wat betekent dat?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet Plomp:
Het valt me op dat u slechts klaagt over het blijven slapen, terwijl uw relatie in meer opzichten afwijkt van het gemiddelde.
Zo vraag ik me af: kent u elkaars vrienden en familie? Mist u gezamenlijke vakanties niet? Wat zijn gedrag betekent, kan alleen uw vriend uitleggen. Wel raad ik u aan eens na te denken over de vraag: wat zegt deze relatie over mij? Waarom ben ik hiermee akkoord gegaan? Welke (psychologische) voordelen leverde het op? Bent u zo sterk gehecht aan uw vrijheid? Vreest u dat de seks minder wordt als de relatie verandert? Bent u bang hem te verliezen door eisen te stellen? Vreest u dat u een man weinig te bieden hebt?
Als u uw eigen drijfveren kent, zult u beter begrijpen wat er tussen u beiden speelt. Daarna is er maar één oplossing: onderhandelen over dat wat voor u het belangrijkst is. Er is geen wet die voorschrijft hoe een serieuze relatie eruitziet, maar u moet het er wel samen over eens zijn. Misschien komt ooit de vraag op of u kunt accepteren wat hij niet kan of wil veranderen.
Vriendelijke groet,
Jolet Plomp