De vraag
Help: mijn man wil een open relatie
Mijn man en ik kennen elkaar twaalf jaar. Onze relatie kent al die jaren ups en downs, en we komen er steeds weer uit omdat we zo goed met elkaar kunnen praten.
Onze ‘downs’ bestaan vooral op emotioneel en seksueel gebied, met name bij mijn man. Hij heeft veel nare dingen meegemaakt in zijn jeugd. Iedere winter wordt hij depressief, en dan gaat het met onze relatie ook mis. Hij wil dan geen seks of intimiteit met mij. We zijn een aantal malen uit elkaar gegaan, hebben daarbij ook relaties gehad met anderen. Omdat we toch nog gevoelens voor elkaar hadden, zijn we telkens in het voorjaar terug bij elkaar gekomen.
Het afgelopen jaar is mijn man in therapie gegaan. Dit heeft veel naar boven gehaald, ook over zijn jeugd. Hij worstelt daarmee, vooral naar mij toe. We kunnen er goed over praten maar hij heeft nu te kennen gegeven absoluut geen seks en intimiteit met mij meer te willen. Dat brengt hem in de war. Hij wil alleen maar vriendschap. Hij voelt zeker nog genegenheid voor me, zegt hij, en we zijn een prima vader en moeder voor ons zoontje van 6. Ook zakelijk kunnen we heel fijn en succesvol samenwerken – we hebben samen een eigen bedrijf. Er speelt volgens hem geen andere vrouw; hij wil dit seksuele probleem misschien wel onderzoeken door onze relatie ‘open te gooien’.
Ik merk dat ik hier heel verdrietig om word. Ik houd veel van mijn man, en heb behoefte aan aanraking, knuffelen, een zoen, intimiteit en vrijen. Ik wil hem niet kwijt. Een open relatie is voor mij geen optie, dat hebben we 8 jaar geleden gehad en we zijn beiden te jaloers aangelegd om anderen toe te staan in onze relatie.

Het advies
Expert
Gertjan van Zessen
Seksuologie
Je zit in een ingewikkelde situatie, omdat jullie kennelijk met zoveel emotionele en praktische draden aan elkaar zitten. Jullie hebben al jarenlang gezocht naar compromissen en je weet al dat jullie huwelijk echt niet opfleurt als hij het met anderen gaat aanleggen.
Als jij geen open seksuele relatie wilt, dan moet je dat niet accepteren. Als je een complete relatie wilt, dus niet alleen leuk huishouden en vaderen en moederen maar ook intimiteit en seks, dan moet je hem dat duidelijk aangeven. Als je man dat niet kan of niet wil, dan zou ik ernstig nadenken over de toekomst samen. Is er geen mogelijkheid om betrokken te worden in de therapie die hij volgt? Het lijkt me meer dan zinvol om dit samen te bespreken met een goede gespreksleider erbij.
Als je doorgaat om je relatie te laten bepalen door zijn (en ook jouw) onvermogens, kun je redelijk goed voorspellen wat er gebeurt: je hebt een los-vaste relatie met weinig betrokkenheid waarin jij in elk geval tekort komt. Met los-vast bedoel ik overigens niet instabiel, ik vrees dat jullie juist heel stabiel en lang door kunnen gaan met elkaar, met los-vast bedoel ik dat je niet echt op hem kunt rekenen.
Neem jezelf en je verlangens serieus en durf duidelijk te zijn over wat je wilt. Als je het eenmaal eens bent kun je weer water in de wijn doen, maar die basis moet kloppen.