De vraag
Kan hij me weer als partner zien?
Beste Jolet,
Ik ben sinds kort moeder en heb geen betaalde baan. Tijdens mijn zwangerschap had ik een burn-out waarvan ik nog niet goed ben opgeknapt. Nu mis ik mijn man als maatje. Hij praat weinig en vraagt me geen advies, hij lost alles zelf op. Ook lichamelijk heeft hij geen belangstelling. Dat tast mijn zelfvertrouwen aan.
Hoe krijg ik voor elkaar dat hij me weer als partner ziet? Dat zit voor mij in kleine dingen: overleggen hoe de week eruit gaat zien, samen uitjes plannen, praten – ook op zijn initiatief – over ons kindje, samen de financiën bespreken, me weer aantrekkelijk voor hem voelen.

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet Plomp:
Zo’n relationele impasse komt vaker voor na de geboorte van het eerste kindje. Wees dapper en praat hierover met uw man. Zijn gevoelens kunt u niet dwingen, maar u kunt hem wel vragen om iets voor u te doen. Bijvoorbeeld: wekelijks samen een uitje, dat u om de beurt organiseert. Of elke avond samen een glaasje drinken voor het slapen.
Hij kan niet op verzoek smoorverliefd worden, maar u kunt best regelmatig, bijvoorbeeld elke twee weken, samen uw best doen voor een vrijpartij. Wees niet bang hem dit te vragen; u laat daarmee zien dat u zichzelf belangrijk vindt en de relatie wilt verbeteren.
Uw zelfvertrouwen kan uw man u niet teruggeven, maar daar kunt u zelf aan werken. Zoek zelfbevestiging in een hobby, sporten, contact met vriendinnen, een cursus of een baan. En leer om positiever naar uzelf te kijken; dat kan in therapie, maar ook met een online training.
Vriendelijke groet,
Jolet Plomp