De vraag
Door mij lopen ruzies uit de hand
Beste Jolet,
Mijn vriend en ik zijn anderhalf jaar samen. Over het algemeen gaat het heel goed, maar de – weinige – ruzies die we hebben, kunnen behoorlijk escaleren. Dat komt door mij, want ik haal dan incidenten uit het verleden aan die ik hem voor de voeten smijt. Hij is in zijn vorige relatie vreemdgegaan met mij en nu twijfel ik aan zijn trouw.
Achteraf krijg ik daar spijt van, maar in de hitte van de strijd kan ik het niet laten. Het lijkt wel of ik uit een soort zelfkwelling doemgedachten over zijn mogelijke ontrouw toelaat, en er zelfs een beetje in zwelg. Ik wil hulp zoeken maar twijfel welk soort hier geschikter is: individuele gesprekken of relatietherapie?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet Plomp:
Jaloezie die de relatie schaadt, dat is inderdaad een goede reden om hulp te zoeken. Ik vind het niet zo gek dat u denkt dat uw vriend kan vreemdgaan; hij heeft het immers al eens eerder gedaan. Maar als uw jaloezie uw persoonlijke gevoeligheid is, zonder enige aanleiding in zijn gedrag, dan zijn individuele gesprekken het beste. Sommige mensen hebben er in de eerste jaren van een relatie moeite mee om zich over te geven; dat kan gepaard gaan met een te kritische kijk op de ander. Uit angst dus. Geldt dat voor u? Hoe dan ook, misschien kunt u samen nog best een lesje in ‘opbouwend ruziën’ gebruiken – daarvoor is een relatietherapie heel geschikt.
Vriendelijke groet,
Jolet Plomp