De vraag
Kom ik emotioneel te dichtbij?
Hallo Karin,
Ik heb vaker meegemaakt in mijn leven dat ik zo veel van een man hield dat ik tot in mijn ziel werd geraakt. Ik heb het vermogen om de ander te raken, ben liefdevol en zuiver, wil echt contact, kan de ander daardoor accepteren in wie hij is. Ik kan de ander ook confronteren – blinde vlekken laten zien – en mannen geven vaak als feedback dat ze dat fijn vinden. De ander mag dat ook bij mij doen.
Echter, het lijkt wel, als ik te dichtbij kom (dat denk ik tenminste) dat de man zich terugtrekt en van het ene moment op het andere vervalt in – zoals ik het noem – egobescherming: opeens heb ik een andere man voor me, die dan zegt dat hij niet meer van me houdt (terwijl net ervoor nog gesprekken plaats vonden over hoe we samen verder konden gaan) en stopt de relatie. Ik wordt dan tot op zielsniveau gekwetst. Ik wil dit graag leren voorkomen.
Het lijkt wel of ik dan de rationele (on)mogelijkheden van onze relatie over het hoofd heb gezien, of uit de twijfels van de ander niet voldoende conclusies heb getrokken, of dit niet eerder wil toelaten, of… ik weet het niet. Ga ik te ver in een relatie? Pak ik het niet goed aan? Hoe werkt dit bij een man?
Alvast bedankt voor het antwoord.
Groeten, K.A.

Het advies
Beste K.A.,
Zo te horen ben je een sensitief persoon die van zichzelf weet wat je voelt en ook bij de ander voelt wat er speelt. Het gekke is, dat je een blinde vlek lijkt te hebben voor het interactionele stuk.
Ik denk dat er veel mensen op deze aarde rondlopen die niet zo bezig zijn met hun gevoelsleven zoals jij dat doet. Soms kan de ander daardoor overvallen worden en voelt het te dichtbij of als te kwetsbaar om zich te openen. Waar het dan vaak misloopt is dat die signalen door de ander niet voldoende worden uitgezonden of door jou wellicht niet voldoende worden opgepikt.
Zou het kunnen zijn dat je zelf zo gelooft in de relatie dat twijfel geen plek krijgt? Of dat afstand voor jou niet prettig voelt? Mannen voelen zich vaak in emotioneel opzicht de mindere van vrouwen, – de emotionele taal spreken ze vaak minder goed – ze trekken zich dan terug, uit angst te falen of de ander tekort te doen. Als ze ineens omslaan – zoals je beschrijft- dan is er al langer iets gaande dat niet voldoende is uitgesproken en kan hij blijkbaar alleen op deze rigoureuze manier de relatie beeindigen.
Ik hoop dat jij/jullie eerder elkaars signalen kunnen verstaan!
Met vriendelijke groet,
Karin Wagenaar
• Karin Wagenaar is relatietherapeut. Voor meer informatie over haar methode Emotionally focused therapy en artikelen, neem een kijkje op haar website: www.wagenaar-psychotherapie.nl