De vraag
Kan hij opeens een goede partner zijn?
Beste Jolet
Ik heb drie jaar een relatie gehad met een impulsieve, driftige man. Bij zijn vorige twee relaties was zijn agressie nog veel erger. Enkele maanden geleden is hij na een ruzie vertrokken met zijn kind. Toen kwam ik er achter dat ik zwanger was (ik heb al twee oudere kinderen). Ik heb besloten alles alleen te doen en het contact vermeden voor zover dat ging. Maar de telefoon stond niet stil en eenmaal is hij mijn huis binnengedrongen (uit wanhoop, zegt hij).
Nu wil hij me weer terug. Hij zegt precies de aardige dingen die ik eerder had willen horen en hij heeft veel spijt. Hij is lang crimineel geweest, maar toen ik hem ontmoette had hij net een bedrijf overgenomen. Dat is failliet, mede door zijn onkunde en geldzucht. Nu is hij iets nieuws begonnen, wat wél goed gaat. Is het mogelijk dat iemand met zo’n verleden in twee maanden als een blad aan een boom kan omdraaien?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Nee, zo’n grote verandering is niet mogelijk bij zo’n impulsief en driftig karakter. Ik durf zo stellig te zijn omdat deze man al wat ouder is en reeds in meerdere relaties en banen hetzelfde patroon heeft laten zien.
Wellicht is uw vriend op dit moment beter in evenwicht omdat het goed gaat met zijn bedrijf, of anders houdt zijn verlangen naar uw gezin hem in het gareel. Er blijft bij hem altijd een groot risico op chaos, ruzie en geweld. Het getuigt van verstand en realiteitszin om zelfstandig voor uw kindje te gaan zorgen (hoe moeilijk ook).
Zet een nieuw slot op de deur en ontmoet deze man alleen op afspraak en alleen als u het écht zelf wilt. Dit moet voor u wel heel droevig zijn. Ik hoop dat de liefde voor uw kinderen u helpt.