De vraag
Zoon dreigt met mes
Dag Walter,
Onze zoon is 17 jaar oud. Bij contact geeft hij je altijd even een tikje tegen het achterhoofd of schijnbewegingen waardoor je schrikt. Nu ‘dreigt hij met zijn mes’ tijdens het eten. Het lijkt dan wel of hij fantaseert dat hij doet alsof hij je echt steekt. We zijn angstig en vinden dit vervelend, benoemen dit, toch gaat dit door. Wat maakt dat hij zich zo gedraagt en wat te doen?
Groeten van Theo

Het advies
Beste Theo,
Ik begrijp uw ergernis en verwarring, maar een pasklaar antwoord is er niet omdat het gedrag zoveel kan betekenen: van grensaftastend gedrag van een adolescent tot het eerste teken van een ernstiger probleem. Voor het onderscheid tussen beide is het belangrijk om te weten of er de laatste maanden veranderingen bij hem zijn vast te stellen in zijn sociale en schoolse functioneren. Mijn advies is dit gedrag te bespreken met de huisarts met het oog op eventuele verwijzing.
vriendelijke groet,
Walter Matthys
Walter Matthys is hoogleraar agressie bij kinderen aan de Universiteit van Utrecht.