De vraag
Ik wil dat mijn puber zijn huiswerk maakt
Beste Emmeliek,
Heb je tips om mijn zoon van 14 aan het huiswerk te krijgen? Zolang ik er niet bovenop zit, doet hij niets, maar eigenlijk vind ik dat hij het zelf moet gaan oppakken. Wat zeg ik wel, wat zeg ik juist niet?
Vriendelijke groet, Kitty

Het advies
Beste Kitty,
De meeste 14-jarigen willen niet dat hun ouders zich steeds met het huiswerk bemoeien. Ze zien het als een motie van wantrouwen. Ze willen veel liever dat je hen het vertrouwen geeft dat zij hun zaakjes goed regelen. Nu is je zorg helemaal terecht! Je leest overal dat pubers juist geen twee dagen vooruit kunnen plannen en ook het overzicht missen om hun huiswerkopdrachten goed in te delen. Je zou wel anders willen, maar in jouw ogen heeft hij jouw hulp dus hard nodig!
Zou je het hem vragen, dan zegt hij waarschijnlijk iets in de trant van: “ja, jij vindt dat ik niets uitvoer of altijd te laat aan mijn huiswerk begin, dus het moment dat jij erover gaat zeuren, dan weet ik dat ik aan de slag moet.” Indirect bewijs je hem dus een dienst. Hij wacht dus eigenlijk op jouw signaal en rekent daarmee iedere week op jouw hulp!
Neem de proef op de som en heb het er een hele week niet over. Kijk hoe hij reageert en waar het schip strandt. Trap vervolgens niet in de valkuil door hem te gaan adviseren hoe hij het beste zijn huiswerk kan maken. Oordeel en beschuldig hem niet van luiheid, laksheid of zoiets als ‘jij kan veel beter!’ Leg het probleem sec op tafel. Verwoord daarbij alleen het probleem en je zorg.
Geef hem de kans om zelf oplossingen te bedenken. Laat hem merken dat zijn mening telt en dat je zijn aanpak op prijs stelt. Dus verwacht van hem goede oplossingen. Dat versterkt zijn zelfvertrouwen en eigenwaarde en daar zijn pubers zo druk mee bezig! Neem er de tijd voor. Het gaat om haalbare, realistische afspraken te maken, waarbij je zoon zich gehoord voelt en jij ook! De kans op irritaties en falen is dan veel kleiner.
Een tweede tip: Focus op datgene wat gelukt is en zet er iets positiefs tegenover. Verras hem met iets waar je hem een plezier mee doet. Gaat het fout, dan moet alleen de afspraak worden bijgesteld. Straf motiveert geen enkel kind. Integendeel: de sfeer in huis verslechtert en jullie band wordt er niet beter door.
Veel succes!
Met hartelijke groet,
Emmeliek Boost
• Emmeliek Boost is pedagoge en initiatiefneemster van de Opvoeddesk, een onafhankelijk bureau voor opvoedingsvragen.
• Meer lezen?
Emmeliek Boost, Opvoeden, geniet ervan, Kosmos, € 19,95. Alleen nog verkrijgbaar via de Opvoeddesk.