De vraag
Hoe help ik mijn dochter van dertien het best?
Beste Jolet
Mijn dochter van dertien heeft moeite met sociale contacten. Ze heeft hiervoor al een cursus gevolgd, maar ze brengt het niet in praktijk. Een vervolgtherapie wil ze nog niet. Moet ik haar nu alleen thuis laten zitten? Ik stimuleer haar al een paar jaar met zachte hand om contact te leggen, maar dat hielp dus niets. Moet ik haar dwingen over die drempel heen te stappen?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Het is goed dat uw dochter die cursus heeft gevolgd. Wat de volgende stap betreft ben ik het eens met uw aarzeling: als de moeder een dertienjarige gaat pushen, dan krijgt de dochter al gauw het gevoel dat ze zelf tot niets in staat is. Ga dus door met de ‘zachte hand’. Het zal uw dochters zelfvertrouwen versterken als ze zelf het moment kiest om de volgende stap te zetten. Afwachten dus. En: openstaan voor een goed gesprek zodra ze erover begint.
Blijf in de tussentijd niet te veel thuis voor uw dochter. U hoeft haar niet altijd gezelschap te houden. Het is beter dat u het voorbeeld geeft door te laten zien hoe u zelf sociale contacten onderhoudt.
Elke maand behandelt psycholoog Jolet Plomp persoonlijke lezersvragen. Deze vraag is gepubliceerd in Psychologie Magazine, december 2006