De vraag
Hoe geef ik mijn kleinzoon van 11 meer verantwoordelijkheid?
Hallo Mariëtte en Diana,
Mijn kleinzoon van 11 vergeet nieuwsbrieven van school, het rapport met een uitnodiging voor ouderavond laat hij in het laatje, en informatie over een dagexcursie komt vlak voor bedtijd uit zijn broekzak.
Thuis is er gezeur over laptop, beugel en alles wat zoek raakt. Hoe geven we hem meer verantwoordelijkheid als dit al problemen oplevert?
Vriendelijke groet,
granny-nanny

Het advies
Beste granny-nanny,
Vergeetachtigheid is vaak een teken dat een kind het overzicht kwijt is. Op het moment dat hij de brief of het rapport krijgt, weet hij dat hij het – op een later tijdstip – thuis moet afgeven. Maar doordat er in de tussentijd zoveel andere dingen gebeuren, verdwijnt de gedachte aan die brief of dat rapport als sneeuw voor de zon.
Het zou bijvoorbeeld kunnen zijn, dat hij het onthouden van deze ‘opdracht’ niet interessant genoeg vindt. Het is in zijn ogen ’toch maar gewoon een brief van school?’. Ook kan het komen doordat hij het doel (thuis afgeven van de brief) uit het oog verloren is, omdat hij wordt afgeleid door andere dingen die er om hem heen gebeuren.
Orde en duidelijkheid staan aan de basis staan van goed kunnen functioneren. Dat geldt zeker voor een kind dat snel is afgeleid. Slordigheid en chaos leveren immers tal van afleidingen op.
Probeer dus zoveel mogelijk structuur en orde aan te brengen. Leer je kind aan om bij thuiskomst uit school zijn tas op een vaste plek neer te zetten en de tas ook meteen leeg te halen en bijvoorbeeld brieven van school op het aanrecht neer te leggen, in een speciaal daarvoor bestemd brievenbakje o.i.d..
Creëer vaste plekken voor specifieke spullen en zorg dat je kind weet waar wat hoort. Maak het ‘interessant’ voor je kind door hem te betrekken bij het uitzoeken of bepalen van opbergmethoden, bijvoorbeeld specifieke mappen of brievenbakjes.
Het kan ook helpen om bijvoorbeeld een plaatje van een favoriet figuur (Toy Story o.i.d.) op te hangen, met een korte tekst zoals ‘Nog brieven van school?’. Dat plaatje kun je bijvoorbeeld lamineren en boven de haak van zijn jas hangen. Zorg er voor dat je dat plaatje wel regelmatig vervangt of aanpast, anders verliest hij waarschijnlijk zijn aandacht en loopt hij er alsnog gewoon voorbij.
Vriedelijke groeten,
Diana en Mariëtte