De vraag
Mijn dochter van tien ligt vaak tot elf uur wakker
Geachte heer Lijzenga,
Mijn dochter van tien heeft al enkele jaren problemen met inslapen. Soms ligt ze tot na elf uur wakker, terwijl ze wel heel moe is. Ze kan er zelf geen reden voor geven (geen problemen op school of zo). We hebben al van alles geprobeerd. Is slapeloosheid niet abnormaal voor een kind, en wat kan je eraan doen?
Vriendelijke groeten,
Moniek

Het advies
Beste Moniek,
Helaas komen slaapproblemen bij kinderen heel veel voor. Een kwart van alle kinderen kan ermee te maken krijgen. Het is belangrijk om ontspannend met het probleem om te gaan, dat wil zeggen niet benadrukken dat ze ‘nu echt moet gaan slapen omdat het morgen anders niets wordt op school’. De angst om niet in slaap te vallen kan genoeg stress geven om haar wakker houden. Ze moet niet te lang wakker liggen in bed. Als ze na een half uur nog niet slaapt, laat haar dan nog even in de huiskamer zitten. Niet aan haar zelf overlaten, ze kan hier (onbewust) misbruik van maken of teveel op de wekker kijken, maar ga na een half uur even kijken of ze slaapt; zo niet, vraag haar of ze nog even een kwartiertje in de kamer komt. Haal ook de wekker, klok of horloge van haar kamer.
Laat haar voor het slapen gaan ook geen computerspelletjes meer spelen, of een spannende film kijken. Wat lezen is vaak veel ontspannender.
Succes,
Cees
Bent u een slechte slaper? Lukt het u vaak niet op tijd naar bed te gaan, of wordt u te vroeg wakker? Misschien moet u uw slaappatroon eens onder de loep nemen. Plusabonnees legden hun vragen voor aan slaaponderzoeker Cees Lijzenga.
Wilt u meer weten over de somniobehandeling, een slaaptherapie via internet? www.somnio.nl