De vraag
Met z’n drieën op vakantie
Hoewel drie een lastig aantal kan zijn in vriendschappen, gaat het ons meestal goed. Behalve op vakanties. Vriendin A wil altijd precies iets anders doen dan vriendin B en ik. Moedigen we vriendin A aan om zelf iets voor te stellen, dan zitten we eindeloos te wachten, want ze durft geen keuzes te maken. Het geduld van mijn andere vriendin en mij raakt dan op. Hoe zorgen we dat we het leuk hebben als we weer op vakantie gaan?

Het advies
Expert
Gerrie Reijersen van Buuren
Familie en relaties
Het klinkt een beetje als twee tegen één. Jij en vriendin B praten over vriendin A. Geen wonder dat vriendin A zich te onzeker voelt om iets voor te stellen.
Oeps… ik ben aan het invullen wat vriendin A denkt en voelt. Dat is precies het probleem en funest voor welke relatie dan ook. Het legt een bom onder vakantieplezier en jullie vriendschap.
Wat jullie te doen hebben, is:
1. Stop met invullen voor je vriendin, vraag aan haar wat ze denkt of voelt.
2. Ga met z’n drieën in gesprek over de betekenis van jullie vriendschap voor ieder van jullie.
3. Bevraag elkaar over de redenen waarom je samen op vakantie wilt gaan.
4. Besluiten jullie om weer met elkaar te gaan, bespreek dan hoe je de vakantie het beste vormgeeft.
5. Accepteer dat zowel mensen als relaties doorontwikkelen.
Door af te spreken dat je open met elkaar blijft praten – zonder oordeel of invullen voor de ander – kan iedereen plezier beleven aan een vakantie zonder onderhuidse ergernissen.