De vraag
Omgaan met depressieve vriend
Mijn beste vriend is depressief, al sinds een jaar. Ik vind het lastig, omgang met depressieve mensen. Hij denkt eigenlijk alleen maar aan zichzelf nu. Moet ik er ondanks alles voor hem zijn? Of juist niet, zodat hij ‘leert’ dat zijn acties gevolgen hebben en hij rekening moet houden met anderen? Kun je dit verwachten van iemand met wie het niet goed gaat? Wat adviseert u over de omgang met depressieve mensen?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
U toont zich een echte vriend door deze vragen te stellen. Depressieve mensen denken heel negatief over zichzelf – u hoeft uw vriend dus niet te ‘leren’ dat hij moeilijk doet (hij weet dat vermoedelijk al en vindt het vreselijk).
Omgang met depressieve mensen: help met praktische zaken
Het beste kunt u uw vriend steunen met praktische zaken. Stimuleer hem om structuur in zijn leven te houden: regelmatig mensen zien, sporten, het huishouden doen, de rekeningen betalen, en liefst ook voldoen aan de werkverplichtingen. Dat gaat het best als u hém de regie geeft. Vraag dus hoe u hem kunt helpen. Verg daarbij niet het uiterste van uzelf – u bent tenslotte ook maar een mens.
Ga niet voorbij aan uzelf
Als u kribbig wordt van zijn gedrag, wees dan zo wijs om wat afstand te nemen en uzelf elders op te laden met vrolijkheid. Depressie kan heel verlammend werken op de omgeving. Probeer daar weerstand aan te bieden en beperk u tot praktische hulp. Troost uzelf met de gedachte dat het uw vriend al goed zal doen dat u de vriendschap niet opzegt en regelmatig contact blijft houden.
In de online training Omgaan met een depressie geven psychiaters Christiaan Vinkers en Joeri Tijdink praktische inzichten en tips als je zelf last hebt van depressieve gevoelens – of als een naaste worstelt met een depressie