De vraag
Ik heb altijd ruzie met mijn zus
Al heel lang maak ik ruzie met mijn zus. Ze is heel principieel en springt om de kleinste dingen uit haar vel. Toen ik bijvoorbeeld een gezamenlijk cadeau kocht voor onze broer nam ik aan dat we ieder tien euro zouden betalen, zoals altijd (we hebben twee broers). Mijn zus vond dat ik dat eerst had moeten vragen; die heisa duurde twee maanden.
Ik probeer conflicten uit de weg te gaan door sorry te zeggen, maar als ik dat niet meen, wordt ze daar weer kwaad over. We zien elkaar alleen nog op verjaardagen. Ik denk extra na bij alles wat ik zeg om haar niet boos te maken. Dat is heel vermoeiend. Waarom heb ik zo vaak ruzie met mijn zus, en kan ik geen betere relatie met haar hebben? Met mijn schoonzusjes heb ik een prima band.

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
De rivaliteit tussen broers en zussen begint ermee dat peuters alle liefde en aandacht van vader en moeder voor zichzelf willen. Meestal neemt die rivaliteit langzaam af als de kinderen hun eigen leven hebben en als hun zelfvertrouwen groeit. Jij hebt nog steeds ruzie met je zus.
Als de rivaliteit uit de kindertijd voortduurt
Dat de rivaliteit uit de kindertijd bij u en uw zus niet is afgenomen, komt misschien doordat jullie karakters botsen. Als het ene kind druk en impulsief is, en het andere rust en regelmaat nodig heeft, zitten ze elkaar zo in de weg dat ze als het ware allergisch voor elkaar worden. En de kwetsingen die door de jaren heen worden opgelopen, houden die allergie in stand.
Dit geruzie is zwaar voor jullie. U bent heel voorzichtig en toch kunt u het nooit goed doen. En het geeft uw zus vast veel stress om altijd zo op scherp te staan.
Meer begrip leidt tot minder ergernis
Uw ergernis zal afnemen als u uw zus beter begrijpt. U kunt uzelf bijvoorbeeld de volgende vragen stellen:
• Wat steekt er achter dat boze gedrag?
• Waarom is ze er zo op gebrand dat u haar serieus neemt en oprecht tegen haar bent?
• Voelt ze zich ongelukkig?
• Heeft ze het gevoel gekregen dat ze niet tegen u op kan?
• Of verschilt haar karakter zo van de rest van het gezin dat ze zich een buitenbeentje is gaan voelen? Zoiets kan ongemerkt gebeuren, ook in een warm gezin.
Stel dit soort vragen ook aan uzelf. Waarom trekt u zich het gedrag van uw zus zo aan? De ruzies duren korter als u zich niet op stang laat jagen.
Bemiddeling door familie
Kijk eens of uw broers en ouders kunnen helpen. Hoe gaan zij om met uw zus? Kunnen ze een goed woordje voor u doen en meer begrip kweken? Kan één van hen helpen bij een gesprek tussen u en uw zus? Verder zou het helpen als u kon denken: ‘ach, ze is nu eenmaal heel gevoelig, wat naar voor haar’. Die manier van denken is ook voor uzelf vriendelijker – u bent niet verantwoordelijk voor haar emoties. En u mag best eens ongenuanceerd van u af bijten. Misschien is dat voor uw zus zelfs duidelijker dan uw omzichtigheid.
Toen we uw vraag op Facebook voorlegden, kwamen er nogal wat reacties van mensen die hadden gebroken met hun familie. Voorlopig lijkt mij uw aanpak beter: enige afstand houden en intussen zoeken naar hoe het beter kan.