De vraag
Mijn broer heeft een geheim kind
Beste Jolet,
Onlangs ben ik erachter gekomen dat mijn jongere broer van 22 een kind heeft bij een meisje waar hij kort mee heeft gescharreld. Ze heeft hem pas een week na de geboorte ingelicht. Na een telefoontje van die vrouw zijn mijn moeder en ik erheen gegaan. Het is een lieve baby, maar ik voel ook jaloezie, want ik had graag zelf het eerste kleinkind in de familie gebracht, maar mijn partner is twee jaar geleden overleden. Als oudste dochter (26) zit ik nu klem. Mijn broer wil niks met het kind te maken hebben. Hij wil de zaak geheimhouden, want we wonen in een klein dorp. Mijn moeder voelt zich als oma verantwoordelijk en wil het kind in de familie opnemen. Moet ik daarin met mijn moeder meegaan? Ik vind wel dat mijn broer een band hoort op te bouwen met zijn dochter.

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Dit kindje heeft een moeilijke start gehad; het kan misschien wel wat warme familie erbij gebruiken, maar voorlopig is het nog klein. Gun iedereen daarom zijn eigen tempo om aan deze situatie te wennen en te kijken hoe hij of zij ermee wil omgaan. Beslis zelf over uw omgang met de baby, los van wat de anderen doen, op grond van uw persoonlijke gevoelens en de verstandhouding met de moeder. U kunt ook tante worden vanaf een afstandje. Mij lijkt de kans klein dat dit in een klein dorp geheim blijft. Stem liever met de moeder af welke – korte – uitleg dorpsgenoten krijgen als ze vragen stellen. Gun uw broer wat tijd en zet hem niet nog meer onder druk. Hij kan wel wat steun gebruiken, lijkt me. Dwang zal de band tussen vader en dochter niet verbeteren. Maak hem liever nieuwsgierig door over de baby te vertellen. U hebt een heel goede eerste stap gezet door bij moeder en kind op bezoek te gaan.
vriendelijke groet,
Jolet Plomp