De vraag
Mijn vader heeft een top-6 van zijn kinderen
Beste Jolet,
Mijn vader heeft zes kinderen; laatst stuurde hij me een lijstje waarin hij van 1 tot 6 aangeeft van welk kind hij het meeste houdt. Ik vind dat bizar en ben van mening dat je als ouder geen onderscheid in de liefde voor je kinderen mag of kunt maken. Hij is zelf psycholoog en beweert bij hoog en bij laag dat dit een natuurlijk proces is dat zich in de loop der jaren voltrekt. Kan dat inderdaad zo zijn? Of zegt het meer iets over hoe hij zelf in het leven staat?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet Plomp:
Het klopt dat ouders van elk kind op een andere manier houden. Dat hoeft overigens niet te betekenen dat je van de een meer houdt dan van de ander – zo makkelijk zijn kinderen en gevoelens niet te vergelijken. Als een verschil in liefde taboe is, kan dat leiden tot onecht gedrag van de ouder en/of het kind.
Tot zover ben ik het eens met uw vader. Maar dan vraag ik me af: waarom stuurt hij u zo’n ranglijstje? Wat wil hij daarmee? Belangrijker dan wat dit zegt over hemzelf is: wat wringt er in uw verstandhouding? Hoe kan die worden verbeterd? Dat lijkt me een zinnig onderwerp om samen eens over door te praten, veel zinniger dan de vraag wat uw plaats is op zijn ranglijst.
Vriendelijke groet,
Jolet Plomp