De vraag
Mijn vriend ontloopt mijn broer
Beste mevrouw Verweij,
Ik ben weduwe en heb ongeveer 6,5 jaar een lat-relatie met een weduwnaar. Hij heeft een probleem met mijn broer, en wil hem absoluut niet zien.
Als wij ergens voor worden uitgenodigd waar ook mijn broer voor wordt uitgenodigd dan voelt hij dat als een afwijzing naar hem toe. Hij wil dan onze relatie uitmaken (zijn redenering is dat ze toch weten hoe hij ertegenover staat; dat hij mijn broer niet wil/kan zien).
Maar ik kan van familie toch niet eisen om mijn broer niet uit te nodigen en ons wel? Hij voelt zich bij ons niet geaccepteerd, terwijl dit wel zo is – maar dit is moeilijk duidelijk te maken aan hem. Hij is al wel in therapie maar kan hierin niet veranderen.
Groet,
Linda

Het advies
Beste Linda,
Wat zit jij in een lastige situatie! Ik kan me voorstellen dat je je behoorlijk klem voelt zitten. Ik hoop dat er ook voor jouw gevoelens ruimte zijn.
Vaak zitten in de mensen aan wie we de grootste hekel hebben, de beste levenslessen. Als we ons irriteren aan een ander, is er vaak sprake van projectie; iets haakt immers aan bij ons, anders raakte het niet zo intens.
Blijkbaar staat je broer voor een stuk in je man waar hij (nog?) niet naar heeft willen kijken; jouw broer doet blijkbaar iets, wat jouw man ook in zich heeft maar wat hij niet van zichzelf wil of kan accepteren. In de psychologie zeggen we dat die persoon dat in zijn schaduwzijde heeft zitten.
Ik hoop dat hij de verantwoordelijkheid voor dit probleem op zich neemt en het niet afschuift op jou of de ander. Ik hoop dat hij het lef heeft om heel eerlijk naar de situatie te kijken zonder in een slachtoffer rol te gaan zitten. Uitmaken is weglopen voor het probleem, iets waar niemand beter van wordt.
Als hij dit probleem zou kunnen zien als een uitdaging, een kans voor persoonlijke groei, en wanneer jullie dit samen aan kunnen gaan, zal dit jullie relatie kunnen verdiepen.
Succes! Irene