De vraag
Hoe ben ik als narcist toch een goede partner?
Hallo,
Ik scoor hoog op ‘Openlijk narcisme’ volgens een test die narcisme meet. Nu maak ik mij hier zorgen om, zeker gezien ik een relatie heb. Wat kan ik doen om een betere partner te worden?
Groet,
Anoniem

Het advies
Expert
Jan Derksen
Narcisme deskundige
Hallo Anoniem,
Heel goed dat je deze vraag stelt en dat je hierin zou willen veranderen.
Meestal hebben mensen die hoog scoren op narcistische trekken weinig belangstelling voor verandering. Ik heb dus enige twijfels bij deze uitkomst. Er zijn veel tests en testjes op de markt en de de wetenschappelijke betrouwbaarheid en validiteit varieert enorm. De Narcistische Persoonlijkheidsvragenlijst (NPI) afkomstig uit de VS is tot nu toe het beste instrument, maar heeft ook de kwetsbaarheid van elke zelfbeoordelingstest.
Dus voordat je allerlei stappen gaat zetten raad ik je aan ook deze test te maken, dat kan wellicht via het internet of anders bij een eerstelijnspsycholoog bij je in de buurt. Stel dat er toch diezelfde uitslag uitkomt, dan is het goed die te laten aanvullen door een gesprek met een gz-psycholoog of psychotherapeut.
Stap twee is dan eraan werken, vaak begint dat met het volgen van een empathie-training of met individuele psychotherapie.