De vraag
Mijn vriend kijkt naar porno met tienermeisjes
.
Beste mevrouw Dijkstra,
Onlangs heb ik bij mijn vriend twee videobanden met (harde) porno gevonden. Wat mij het meest raakte was dat een video ging over tienermeisjes. Mijn vriend is docent en ik heb al eens gedacht dat hij de aandacht van zijn studentes erg belangrijk vindt (vanwege dingen die hij weleens zegt, grapjes, enzovoort). Nu ga ik hiermee vreselijk aan de haal.
Ik weet ook niet of het gewoon jaloezie is, ik ben kwaad en ook bang dat hij opgewonden raakt van heel jonge meiden (bij volwassen vrouwen zou ik er minder moeite mee hebben). Ik moet er misschien bij zeggen dat ik 31 ben en mijn vriend 47 (al denk ik niet dat dit er echt toe doet).
Ik ken mijn vriend nog niet zo lang en onze relatie loopt soms nogal stroef. Ik durf het niet bespreekbaar te maken. Kunt u mij misschien een advies geven, hoe kan ik hier voor mezelf mee omgaan? Ik sta nu op het punt onze relatie te verbreken. Kunt u mij helpen?
Vriendelijke groeten,
S

Het advies
Pieternel Dijkstra
Omgaan met anderen
Beste S.,
Ik denk niet dat je jaloers bent, ook al zou ik het best begrijpen als je dat wel was. Ik kan me voorstellen dat je van die video’s schrikt. Vrouwen begrijpen vaak niet zo wat mannen in harde porno zien. Wat dat betreft zijn mannen en vrouwen verschillend: veel mannen kunnen genieten van seks zonder gevoel, terwijl voor veel vrouwen verliefdheid/liefde en seks echt bij elkaar horen.
Blijkbaar raakt je vriend daarbij ook opgewonden van tienermeisjes. Het lijkt er in ieder geval op dat hij houdt van jongere vrouwen. Ook al ben jij wel volwassen, jij bent immers ook zestien jaar jonger dan hij. Voor veel mannen zijn jongere vrouwen nu eenmaal seksueel heel aantrekkelijk.
Ik denk dat het belangrijk is om voor jezelf na te gaan wat je eigenlijk verwacht van deze relatie. Zie je het als een serieuze relatie die nog lang kan duren? Wil je misschien ooit kinderen met deze man? Of zie je wel waar het relatieschip strandt? Dit zijn belangrijke dingen om over na te denken.
Ga ook eens na hoe het verleden is van je vriend. Heeft hij veel vriendinnen gehad? Waren die jonger dan hij is? Zaten daar ook weleens tienermeisjes bij? Hoe lang duurden die relaties doorgaans? Waren die heel seksueel getint of was er ook sprake van geestelijke intimiteit?
Er zijn oudere mannen die steeds hetzelfde patroon volgen. Ze hebben steeds korte relaties met jongere vrouwen, en het lukt hen niet om zich aan een vrouw te binden. Daar kunnen verschillende oorzaken voor zijn, zoals bindingsangst of een sterke drang naar seksuele variatie. Ik wil niet zeggen dat je vriend zo’n man is, maar het zou wel kunnen. Op basis van het relatieverleden van je vriend kun je een beetje nagaan hoe je vriend in elkaar steekt en welke positie je bij hem inneemt. Ben je nummer zoveel in een reeks jonge vriendinnen? Valt hij vooral op je omdat je nog ‘maar’ 31 bent of was hij ook verliefd op je geworden als je van zijn eigen leeftijd was geweest? En in hoeverre sluiten jouw behoeften, bijvoorbeeld een vaste relatie, aan bij wat hij zoekt?
Als het gaat om die video’s, ook al vind je dat nog zo moeilijk, adviseer ik je toch om hierover te praten met je vriend. Breng het niet op een verwijtende manier, maar vertel hem wat je voelt, bijvoorbeeld ‘Ik schrok nogal van die pornovideo’s van tienermeisjes. Kun je me mischien uitleggen wat je daar leuk aan vindt, want ik begrijp dat niet goed.’ In het gesprek kun je ook aangeven dat je het vervelend vindt dat hij daar naar kijkt.
Valt er niet over te praten, dan kun je je afvragen of er niet iets ontbreekt in jullie relatie. Of jullie erover praten of niet, uiteindelijk moet je voor jezelf besluiten of je het acceptabel vindt dat je vriend geniet van dergelijke video’s. Dat is een heel persoonlijke keuze: voor de een is dat wel acceptabel, voor de ander niet. Besluit je dat je het niet acceptabel vindt dan kun je dit aan hem kenbaar maken. Hij kan dan besluiten of hij het kijken naar deze video’s opgeeft voor jou en jij weet weer iets beter of je met deze relatie wilt doorgaan.
Pieternel Dijkstra
• Sociaal psycholoog Pieternel Dijkstra schreef het boek Jaloezie. Omgaan met jaloerse gevoelens, waarin ze vertelt over verschillende soorten jaloezie – die overigens echt niet allemaal even slecht zijn. Aan de hand van cases uit de praktijk legt Dijkstra uit hoe je beter om kunt gaan met vervelende jaloerse gevoelens van jezelf en anderen. In 2001 promoveerde Pieternel Dijkstra op onderzoek naar jaloezie binnen partnerrelaties. In november 2003 beantwoordde ze vragen van plusabonnees over het omgaan met jaloerse gevoelens.
• Neem ook een kijkje op de site van Pieternel Dijkstra www.pieterneldijkstra.nl