De vraag
Ik denk te veel en mijn vriend te weinig
Beste Ursela,
Mijn vriend en ik hebben een communicatieprobleem. Ik ben iemand die heel emotioneel gericht is. Ik let heel erg op relationele aspecten tussen mensen. Hij is iemand die zich weinig van anderen aantrekt en weinig over zijn eigen gevoelens en die van anderen nadenkt. Hij heeft weinig geduld om te luisteren naar mijn verhalen en om mijn onzekerheid over zaken aan te pakken.
Ik vraag mij af hoe ik dergelijke conversaties kan aanknopen waardoor het voor ons allebei gemakkelijk is om hierover te communiceren.
Ik denk te veel en hij denkt te weinig. Hoe kunnen we dit oplossen?
Groet, Lot

Het advies
Beste Lot,
Graag neem je de eerste stap om de communicatie met je vriend in goede banen te leiden. Een prachtig/uitstekend initiatief. Want op die manier werk je op een vruchtbare manier aan een levendige en diepgaande gespreksvoering.
Wel is het voor een optimalisering van jullie intermenselijke communicatie belangrijk dat beide partijen zich daarvoor willen inzetten. Immers, communicatiepatronen hebben een circulair karakter. Met als gevolg dat beide communicatiepartners elkaar, met hun eigen reacties/gedragingen, beïnvloeden.
Om een productieve gekruiste conversatie te voeren kun je de volgende constructieve houding aannemen.
• Geef precies aan wat je wilt, maak je gevoelens kenbaar.
- Ik vind het belangrijk dat je de tijd neemt om naar mij te luisteren.
• Benoem het gedrag van je partner.
- Ik vind het onprettig als je niet het geduld kunt opbrengen om naar mijn verhalen te luisteren.
• Benoem de gevolgen daarvan voor jou.
- Ik voel mij daardoor niet/onvoldoende gesteund om samen met jou mijn onzekerheid over ‘dat en dat’ aan te pakken.
• Maak tot slot duidelijk wat je van je partner verwacht.
- Ik zou graag willen dat je aandachtig en geduldig naar mij luistert, zodat we samen over ‘dat en dat’ kunnen spreken. Ik stel jou adviezen namelijk zeer op prijs.
• Formuleer tot slot een gemeenschappelijk voordeel.
- Wij werken op die manier aan een verdieping van onze relatie.
• Doe dit vriendelijk, met een glimlach en/of humor. En ga vooral het ‘conflict’ niet uit de weg, maar maak meningsverschillen bespreekbaar.
• Begin kleinschalig: las bijvoorbeeld een half uur per avond/één avond in de week in of een praatavond van maximaal twee uur. Eventueel in combinatie met een avondwandeling, een borrelmoment, een etentje buiten de deur.
• Lees ook, bij interesse, eens de adviezen aan Yvette door.
Lot, met geduld, empathie, een luisterend oor én een goede wil van beider kanten zullen jullie qua conversatiestijl zeer zeker steeds meer op elkaar ingespeeld raken. Ik wens jullie dan ook veel geluk en succes toe als complementaire/parallelle conversatiepartners.
Hartelijke groet,
Ursela van Stekelenburg
www.cleverwise.com