De vraag
Mijn broer zorgt liever niet voor onze hoogbejaarde moeder
Hallo mevrouw Reijersen van Buuren,
Ik ben bijna 60 jaar en heb mij zolang ik mij kan herinneren altijd verantwoordelijk gevoeld voor het wel en wee van mijn ouders, broers en zus.
Sinds een paar jaar probeer ik mij hiervan iets los te maken. En probeer ik ervoor te zorgen dat ook mijn broers en zus hun verantwoordelijkheid nemen wat betreft de zorg voor onze moeder – die inmiddels 89 jaar is maar goed van geest en leden.
Dit laatste lukt met mate. Met name een van mijn broers vindt het allemaal niet zo nodig. Hij neemt zijn verantwoordelijkheid niet – en distantieert zich tevens van mijn andere broer en zus die ernstig ziek zijn geweest. Toch verbaast hij zich erover dat ik niet meer zoveel met hem van doen wil hebben.
Daar voel ik me ook rot over, temeer omdat wij twee altijd een goed contact hadden, ook al is hij een nakomer en schelen we 8 jaar in leeftijd. Hierover heb ik al veel discussie gehad met mijn vriend en nu voel ik mij af en toe in een spagaat geplaatst.
Hoe kan ik mij hierin het beste opstellen?
Groet,
Linda

Het advies
Expert
Gerrie Reijersen van Buuren
Familie en relaties
Beste Linda,
De verantwoordelijkheid voor jouw moeder – die ook de moeder is van jouw broers en zus – is te zwaar geworden om alleen te dragen. Je draagt die al zolang je je herinneren kunt. Wie zag dat? Wie zag hoe zwaar dat was? Wie dacht dat je het ook graag deed? Wie zag wat dat jou koste?
Nu ziet jouw vriend dat, als ik het goed lees. Hij komt voor je op wat jou dan vervolgens in een loyaliteitsconflict brengt. Het bloed kruipt waar het niet gaan kan.
Ik denk dat losmaken niet gaat lukken. Er is een onverbrekelijke band tussen moeder en dochter. Daarnaast is dat nemen van de (of haar) verantwoordelijkheid een soort reddingsactie geworden zo door de jaren heen. Loslaten zal jou het gevoel geven tekort te schieten.
Wel kun je op een andere manier verbonden raken, zowel met je moeder als met je broers en zus. Familiepatronen kun je bijstellen door er samen naar te gaan kijken. Kun je de last gaan delen door uit te spreken naar hen dat je moe bent van het dragen? Mogelijk heb je je zelfs boven vermogen gedragen.
Kun je hen zeggen dat je hen nodig hebt? Nodig als broers, als zus! En kun je samen gaan kijken wat ieder voor zich voor moeder kan betekenen? Zodat zij zelf verantwoording kunnen gaan nemen of dragen en jij niet ook nog de hunne draagt.
Realiseer je dat zij met hun moeder ieder op hun eigen wijze een relatie hebben, en dat zij ook vanuit die relatie op hun eigen manier voor haar zorgen (of niet). Daar zul jij het mee moeten doen. Laat dit niet tussen jou, je broers en zus in komen te staan! Zij zijn de enigen uit je gezin van herkomst die overblijven als jullie moeder er niet meer is.
Jij kunt alleen maar zorgen voor jouw moeder op de manier die jou past. Zij is nog goed van geest en leden, spreek haar daar ook op aan. Zeg haar wat je wel/niet kunt doen en laten voor haar.
Wees je bewust op welke wijze jij dochter wilt zijn nu je 60 bent.. Jouw broers en zus mogen dat ook ieder op eigen wijze zijn. Laat hen jouw broers en zus zijn Linda zodat jij ook zus voor hen kunt zijn.
Heel veel goeds in dit proces gewenst,
Gerrie