De vraag
Mijn zwager trekt zich terug als wij komen
Dag Aleid en Berthie,
Ik heb een leuke familieband met mijn broer en twee zussen. We komen niet super vaak bij elkaar, maar vieren verjaardagen wel samen. Nu trekt mijn zwager zich steeds meer terug. Hij komt helemaal nergens meer. Op zich is dat geen probleem, maar mijn zus vindt het niet zo leuk.
Deze zwager veroordeelt onze oppervlakkige gesprekken, die volgens ons helemaal niet alleen maar oppervlakkig zijn. En hij heeft eigenlijk geen goed woord hiervoor over. Mijn zus ontvangt graag gasten, maar haar partner verstopt zich als er iemand buiten zijn eigen familie komt.
Ik vind het jammer. Zelf geeft mijn zus aan dat het probleem tussen hun beiden ligt en dat ze er ook voor in therapie zijn geweest, maar intussen beïnvloedt het ieder op zijn eigen manier.
Ik heb al eens een lang gesprek met deze zwager gehad en toen leek er een opening, maar na verloop van tijd was dat weer weg.
Kunnen wij als buitenstaander hier iets aan doen?
Groeten van Jan

Het advies
Beste Jan,
Uit je brief komt naar voren dat je je zorgen maakt over het gedrag van je zwager. Je ziet dat zijn gedrag nadelige gevolgen voor je zus heeft en je wilt haar graag helpen maar merkt dat je hulp geen resultaat heeft waardoor je je onmachtig voelt.
Je zus en zwager hebben op sociaal gebied verschillende behoeften. Je zwager lijkt zich in sociale situaties niet prettig te voelen en trekt zich terug. Daarentegen komt je zus over als sociaal actief. Zij zullen hier samen een evenwicht in moeten vinden en blijkbaar gaat hun dit niet gemakkelijk af. Je zus heeft aangegeven dat het hun probleem is. Dit klopt. Probeer hun de ruimte te geven om dit proces samen te doorlopen.
Je bent met je zus en zwager in gesprek gegaan om je zorg te bespreken en om met ze mee te denken. Deze stappen en benadering komen over als uitnodigend en betrokken. Je hebt hiermee laten weten dat je meedenkt en openstaat zonder je te laten meetrekken in de discussie over de ‘oppervlakkige gesprekken’. Daarmee heb je gedaan wat je kunt doen. Je laat hiermee ruimte over voor zowel je zus als je zwager om met hun keuzes een plek in jullie familie te houden of opnieuw te vinden.
Succes!
Groeten van Aleid Sardemann en Berthie Janssens
Gezinstherapeuten Aleid Sardemann en Berthie Janssens beantwoordden eerder vragen van Psychologie Magazine-lezers over schoonfamilie.