De vraag
Ik wil mijn schoonfamilie ontvrienden
Ik voel me onder druk gezet door mijn schoonfamilie. Mijn schoonzus en zwager houden me op Facebook in de gaten. Alles wat ze zien, brieven ze door aan mijn schoonouders. Die zijn pessimistisch, bemoeizuchtig en wantrouwig en daar wil ik niet in worden meegezogen. Al twee jaar stel ik duidelijke grenzen aan mijn schoon­ouders, maar ze trekken zich er niets van aan. Mijn man staat achter me. Kan ik mijn schoonfamilie ontvrienden? Ik ben bang voor ruzie.

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
U kunt verhinderen dat uw schoonfamilie Facebook-berichten leest zonder dat ze dat merken – zie de adviezen van lezers hieronder. Met die maatregel krijgt u meer ruimte om uzelf te zijn op Facebook.
Dan de kern van de vraag: hoe om te gaan met een al te dominante schoonfamilie? In de eerste plaats is het belangrijk om samen met uw man één lijn te trekken. Als er dingen gebeuren die u echt niet kunt accepteren, helpt het als hij die grenzen aangeeft bij zijn ouders. Daarmee wordt duidelijk dat u beiden het hier samen over eens bent en vermoedelijk luisteren ze beter naar hem.
De verstandhouding kan ook verbeteren als u de motieven van uw schoonouders probeert te begrijpen. Hebben ze nare dingen meegemaakt? Zijn ze zelf slecht behandeld? Zijn ze echt wantrouwig of maken ze zich zorgen? Veel ouders zijn bemoeizuchtig uit liefde voor hun kind. Ook deze mensen zijn er vast niet op uit om hun zoon ongelukkig te maken. Als u dat inziet, is hun bemoeizucht wellicht beter te verdragen.
De derde oplossing ligt in uzelf; het zou helpen om minder emotioneel te reageren op het gedrag van uw schoonouders. Probeer het van u af te laten glijden in plaats van erover te piekeren of boos te blijven, waardoor u de neiging krijgt te gaan zoeken naar fouten.
De sfeer wordt vast beter als u kijkt naar wat ze wél goed doen. Het zijn de ouders van uw geliefde, ze zullen vast wel íéts goed gedaan hebben. Uw man kan u wellicht helpen om ook naar hun positieve kanten te kijken.
Drie adviezen van ervaringsdeskundigen
Verander je Facebook-instellingen zodat je zelf bepaalt wie je berichten ziet. Met een aparte lijst ‘schoonfamilie’ kun je bij elk bericht kiezen of ze het mogen zien of niet. Een vriendin van mij heeft dat gedaan en zo had ze er vrede mee. Haar schoonouders hadden niks door. // Niccy Nix
Pijnlijk hoe er over schoonouders wordt gepraat; ze hebben wél je partner opgevoed. De invloed van een schoondochter kan veel ellende veroorzaken. Wij zijn onze zoon en kleinkind kwijtgeraakt door zijn vriendin; ik denk door jaloezie of onzekerheid. Praat met je schoonouders, misschien worden het fijne gesprekken.
// Baukje Schuil
Te veel mensen halen Facebook en
het ‘echte’ leven door elkaar. Als ik mijn moeder uit mijn vriendenlijst zou ver­wijderen, blijft ze mijn moeder. En je schoonfamilie blijft je schoonfamilie: hun bemoeizucht verdwijnt niet door een FB-verwijdering. Toch blijven dit trieste zaken – volgens mij is FB zo niet bedoeld. // Mariska Foks