De vraag
Ik ben haatdragend en jaloers
Mijn schoonzusje heeft me jaren geleden een hak gezet. Dat heeft me zoveel stress geven dat ik er ziek van werd tot de huidige dag. Zij daarentegen leidt een droomleven, met een droomgezin en droombaan. Ze is bovendien ook een echte beauty. Als ik aan haar denk, voel ik een enorme haat en jaloezie. Dat wil ik niet meer, ik verafschuw die gevoelens, maar hoe kan ik eroverheen komen?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Vermoedelijk heeft deze obsessie als voordeel dat ze u afleidt van uw eigen problemen. Het is wijs en dapper dat u dit inziet en ermee wilt ophouden.
Het zal u goed doen om vanaf nu alle aandacht te richten op uw eigen leven. Maak eens een rijtje van uw verlangens op het gebied van gezin, baan, stemming, uiterlijk, en talenten. Schrijf achter elk verlangen op wat hiervan echt kan worden waargemaakt. Onderneem vervolgens actie om deze doelen te gaan verwezenlijken.
Het is de kunst om de verlangens die niet vervuld kunnen worden, te leren accepteren. Schrijf uzelf een brief en beloof uzelf het volgende: ‘Oké, het is een feit, ik kan/heb niet… Dat is jammer, want dat wilde ik juist zo graag, maar ik wil mezelf hiermee niet langer pijnigen. Ik ga genieten van wat er wél is, en ik ga werken aan de dingen die ik wél kan bereiken.’
Als het moeilijk blijft om de negatieve fixatie op uw schoonzus kwijt te raken kan een psycholoog u helpen; vraag uw huisarts.