De vraag
Hoe ga ik mijn angst te lijf?
Beste Gijs,
Ik heb net de cursus loslaten gevolgd via de computer en heb nog wat vragen.
Het gebeurt erg vaak dat ik me wil richten op het loslaten maar dat mijn denkvermogen het overneemt. Wat ik doe is de aandacht proberen te richten op mijn lijf. Mijn angstgevoelens zijn dan zo sterk dat mijn denken het overneemt.
Het overnemen van mijn denken is het grootste probleem denk ik. Die vult dingen nogal negatief en angstig in. Mijn vraag is: wat kan ik het beste doen als mijn angst heftig op komt als ik in contact ben met mensen – als ik bijvoorbeeld met iemand praat?
Na zo’n gesprek blijft de angst hangen en ben ik bang dat het nog eens terug komt of blijft (een vicieuze cirkel). Kun jij me helpen om dit meer duidelijk te krijgen?
Bij voorbaat dank,
Groeten anoniem

Het advies
Expert
Gijs Jansen
Acceptatie-therapeut
Hoi Anoniem,
Het klinkt alsof je wel degelijk onderweg bent naar een staat van acceptatie, waarin alles wat je denkt en voelt er onvoorwaardelijk mag zijn. Misschien verwacht je dus te snel te veel. Je probeert nu iets nieuws en dat vergt veel training.
Wellicht ligt de sleutel nu bij het vergroten van je bereidheid. Uit je verhaal maak ik op dat je de bereidheid om je angsten toe te laten tot op zekere hoogte al hebt. Dan komt er een punt waarop het volgens je verstand echt te gek wordt en er alsnog (controle)maatregelen dienen te worden genomen.
Meer bereidheid betekent meer ruimte (tijd en aandacht) voor je angstige gedachten en gevoelens, zónder dat je deze op die manier weg probeert te jagen. Als je in gesprek bent met iemand anders speelt sociale druk een rol bij je angst, waardoor ze dus minder ruimte krijgt, wat misschien wel de oorzaak is van het feit dat je dan meer last hebt van die angst. Lees deze laatste zin nog drie keer.
De truc die ik vaak gebruik is dat ik juist dan mijn angst extra ruimte geef. Tijdens colleges voor 500 mensen begin ik met het voorstellen van mijn verstand en hoe bang dat verstand wel niet is. Misschien kun je op je eigen ludieke manier je angst erkennen door haar ook binnen een sociale situatie wat ademruimte te geven.
Ik hoop dat de online cursus je op weg heeft geholpen, zo klinkt het in ieder geval wel. Gun jezelf een jaar om je de technieken verder eigen te maken. ACT is veel meer een manier van leven dan een doos vol tips en trucs, dus eis niet van jezelf dat je alles gelijk perfect kunt.
Leer dit zoals je hebt leren lezen en schrijven: met veel geduld, fouten en frustraties, wetende dat oefening uiteindelijk de prachtigste kunsten zal baren.
Kun je hier wat mee?
Groeten,
Gijs