De vraag
Mijn demente schoonmoeder claimt ons enorm
Beste Saskia,
Mijn schoonmoeder dementeert, woont dichtbij en zelfstandig. Ze claimt mijn vrouw heel fors, d.w.z. elke avond in bed leggen, meermalen in de week erheen, veel bellen, op zijn minst zondag bij ons eten en koffie. Ze reageert dan zowat op alles wat we zeggen waardoor het moeizaam wordt aan tafel.
Het gaat al lang zo en wordt vooral mij en de kinderen teveel. Mijn vrouw accepteert (begrijpelijk) meer, maar minder druk zou heel welkom zijn – bijvoorbeeld het halveren van de bezoeken ’s avonds. Tijdens onze vakantie vertoonde mijn schoonmoeder ontregeld gedrag omdat mijn vrouw toen niet langs kon komen. Wat moet je doen?
Groet,
Bart

Het advies
Expert
Saskia de Bel
arbeids- en gezondheidspyscholoog
Beste Bart,
Het is geweldig dat je vrouw zo’n steunpilaar en betrokken mantelzorger is, maar het gaat nu te veel ten koste van haar eigen leven, relatie en gezin. Het wordt tijd dat ze hier meer grenzen in gaat stellen en gaat onderzoeken op welke manier ze een aantal taken uit handen kan gaan geven. Er is wel veel gesneden in de zorg, maar haar moeder heeft inmiddels zoveel ondersteuning nodig dat daar zeker (extra) professionele hulp bij ingeschakeld moet worden.
Laatst begeleidde ik iemand die ook de zorg voor haar dementerende moeder op zich had genomen, en daar klachten van overbelasting door had gekregen. Zij is toen met de thuiszorg en fysiotherapeut gaan overleggen wat haar moeder ook zelf kon gaan doen.
Vaak ontstaat er namelijk een situatie waarbij de oudere te veel gaat leunen op anderen, waardoor de hulpbehoevendheid alleen maar groter wordt. Deze cliënt heeft toen bijvoorbeeld in overleg besloten de avondbezoeken te halveren en de andere avonden te bellen. Dit werkte heel goed. Haar moeder had inmiddels geleerd hoe zij de eenvoudige medische verzorging zelf kon doen, wat haar goed deed. Verder werd zij weer wat energieker door meer aan lichaamsbeweging te doen in groepsverband.
Zoals het nu gaat is het veel te belastend voor jullie, zeker omdat het al zo’n tijd duurt. Als je schoonmoeder al wel professioneel ondersteund wordt thuis, is het tijd om te kijken hoe dit uitgebouwd en/of aangepast kan worden.
Het is belangrijk te weten dat de achteruitgang een vaste volgorde heeft en dat er inmiddels veel bekend is over wat je daarbij wel en vooral ook niet moet doen. Ook is het goed de huidige situatie te bespreken met de geriater, advies in te winnen bij de gemeente en vervolgens oplossingen voor opvang en verzorging te bedenken die ook haalbaar zijn voor jullie.
Vriendelijke groet,
Saskia