De vraag
Mijn vriendin voelt zich financieel afhankelijk van mij
Beste Joris,
Ik: man (49) heb al 7 jaar relatie met een vrouw van 30. Niet samenwonend. Ik: maatschappelijk /financieel volledig onafhankelijk. Zij: oriënterende op eigen activiteit/werk. Beiden krachtige, intelligente, dominante persoonlijkheden. Zij: ervaart mijn kracht als macht, voelt zich afhankelijk en wil financiële ruimte, zekerheid en garanties.
Haar motivatie: ik stem mijn leven af op dat van jou en kies dus niet voor een carrière (noemt ze opportunity cost). Ik: heb het gevoel dat ze aan de ene kant mijn kracht als veilig ervaart, maar deze aan de andere kant bevecht. Is in zo’n relatie (machts)gelijkwaardigheid mogelijk en zo ja hoe?
Groet, Moony

Het advies
Beste Moony,
Jij bent zeker niet de enige man met dit probleem. Doordat het (nog steeds, helaas) zo is dat mannen gemiddeld een hoger salaris hebben dan vrouwen, komt het heel vaak voor in heteroseksuele relaties dat de vrouw zich financieel afhankelijk voelt van haar man. Dat is natuurlijk nog meer het geval wanneer men niet getrouwd en zonder samenlevingscontract leeft.
Aan de ene kant is het natuurlijk best mogelijk om gelijkwaardigheid te bereiken door dit op andere terreinen te compenseren. Aan de andere kant is geld erg belangrijk – je kunt je goed voorstellen dat het een onprettig gevoel is als je geen financiële garanties hebt. Maar toch is het mogelijk om in zulke relaties gelijkwaardigheid te bereiken.
Het belangrijkste is openheid naar elkaar toe en de bereidheid om altruïstisch de ander de zekerheid te geven die deze persoon zoekt, zonder daar direct iets tegenover te stellen. Je geeft aan dat jullie beiden krachtige en dominante persoonlijkheden hebben. In dat geval is het extra belangrijk om naar een gelijkwaardige relatie te streven. Wel is het zo dat jullie waarschijnlijk ook wel tegen een stootje kunnen. Dat maakt het waarschijnlijk makkelijker om dit soort problemen gezamenlijk op te lossen.
Groet, Joris