De vraag
Rijker dan de rest
Beste Jolet,
In mijn familie hebben sommigen het financieel heel goed gedaan, en anderen (bijna) slecht. Dit leidt tot veel problemen en verwijdering. Ik heb het financieel erg goed. Hoe stel ik me op?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Geld heeft voor iedereen een andere betekenis. Het is niet het geld zelf, maar juist die betekenis die moeilijkheden geeft in de omgang met anderen. Wie andermans rijkdom beleeft als ‘Die heeft geluk gehad’ zal er heel anders op reageren dan wie het beleeft als ‘Dit heeft hij met hard werken verdiend’. U zult problemen enigszins kunnen voorkomen met een bescheiden opstelling. U hoeft uw rijkdom niet te verbergen, maar ik zou er niet te veel mee te koop lopen.
U doet er goed aan om voor uzelf enkele richtlijnen op te stellen, bijvoorbeeld voor de prijs van cadeaus en het al of niet te hulp schieten bij financiële problemen van de ‘arme tak’. Dat voorkomt scheve ogen. Tegen afgunst is echter geen kruid gewassen; het kan heel diep zitten. Trek het u dus niet aan als er ondanks uw goede zorgen toch gedoe ontstaat over uw geld.